آکار: از حقوقمان در حوزه وطن آبی کوتاه نخواهیم آمد

به گزارش مجله یک کامپیوتر، وزیر دفاع ترکیه در مورد شرایط دریای مدیترانه گفت: ما در مورد دریای اژه و قبرس فرایند صلح آمیز را دنبال می کنیم اما از حقوقمان در حوزه وطن آبی که قبرس نیز در آن وجود دارد صرفنظر نخواهیم کرد.

آکار: از حقوقمان در حوزه وطن آبی کوتاه نخواهیم آمد

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، خلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه در مصاحبه ای تلویزیونی در مورد روابط ترکیه و لیبی با اشاره به تاریخ 500 ساله این روابط گفت: روابط بین دو کشور را باید به درستی ترسیم کنیم. اولاً لیبی از نظر دریایی همسایه ما به شمار می رود، دوماً ما با لیبی بیش از 500 سال تاریخ و فرهنگ مشترک داریم. بر همین اساس غم و شادی برادرانمان را از نزدیک پیگیری می کنیم.

وی اضافه نمود: همانطور که می دانید در این کشور یک دولت مشروع وجود دارد که نماینده مردم لیبی بوده و طرف مخاطب ما نیز قرار گرفته است. از سوی آقای فائز سراج به 5 کشور درخواست یاری فرستاده شد که یکی از آنها ترکیه بود و تنها ترکیه به این درخواست پاسخ مثبت داد.

وزیر دفاع ترکیه با اشاره به دستور اردوغان برای یاری به دولت وفاق ملی لیبی گفت: پس از آن، فعالیتهایمان در لیبی را تسریع بخشیدیم و در موضوعات آموزش نظامی، همکاری تسلیحاتی و نیز یاری مستشاری روابط خود با برادران لیبیایی را توسعه دادیم و یاری های خود را شروع کردیم.

آکار ادامه داد: یاریهای ما تنها در حوزه نظامی نبوده و در بخش بهداشتی و سلامت نیز این یاریها دنبال شده است.

وزیر دفاع ترکیه گفت: ما همیشه برای تمامیت ارضی لیبی کوشش نموده ایم. همیشه بدنبال وحدت سیاسی در لیبی هستیم و همیشه گفته ایم که لیبی برای لیبیایی ها است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد شرایط دریای مدیترانه نیز گفت: ما در این خصوص و نیز دریای اژه و قبرس فرایند صلح آمیز را دنبال می کنیم. در این خصوص روابط خوب همسایگی را بر اساس حقوق بین المللی و همینطور گفتگوهای دوجانبه دنبال می کنیم. اما از حقوقمان دروطن آبی که قبرس نیز در آن وجود دارد صرفنظر نخواهیم کرد. ما در راستا احقاق حقوقمان در این حوزه ها مصمم هستیم و اقتدار لازم را نیز برای بدست آوردن حقوق خود داریم. این تهدید نیست بلکه روشن کردن شرایط است.

وزیر دفاع ترکیه گفت: از طرفهای مقابل دعوت می کنیم که وارد مذاکرات شوند تا این مسائل را به سرعت در فرایندی صلح آمیز حل کنیم.

آکار همچنین درباره تنش اخیر اتفاق افتاده بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان نیز گفت: آذربایجان ترک برادر ماست. ما در غم و شادی در کنار هم هستیم. حدود 30 سال است که 20 درصد خاک آذربایجان در اشغال ارمنستان است و بر این اساس ما در این موضوع از دیروز تا امروز در کنار برادرمان آذربایجان بوده ایم. از شروع تا به امروز ما در کنار آذربایجان بوده ایم.

وزیر خارجه ترکیه با اشاره به رزمایشهای مشترک هر ساله بین دو کشور گفت: رزمایش هوایی و زمینی داریم. در خاک ترکیه و در خاک آذربایجان و این رزمایش نیز جزو آن دسته است.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

datapad.ir: دیتاپد، با مجله فناوری و تخصصی رایانه از همه چیز سر در بیاورید.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 37427

به "آکار: از حقوقمان در حوزه وطن آبی کوتاه نخواهیم آمد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آکار: از حقوقمان در حوزه وطن آبی کوتاه نخواهیم آمد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید