افزایش سالانه 5 میلیون تن محصولات پتروشیمی با طرح طراوت بانک صادرات ایران

به گزارش مجله یک کامپیوتر، مدیرعامل بانک صادرات ایران با بیان این که طرح طراوت بانک صادرات ایران، الگویی مناسب برای تأمین اقتصادی و ظرفیت سازی در صنعت پتروشیمی است، از امکان افزایش 25 میلیون تن محصولات این صنعت با استفاده از طرح مذکور در افقی پنج ساله اطلاع داد.

افزایش سالانه 5 میلیون تن محصولات پتروشیمی با طرح طراوت بانک صادرات ایران

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران ، حجت اله صیدی در مراسم افتتاحیه دومین نمایشگاه و همایش تخصصی حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی که با حضور مسئولان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سازمان های منطقه آزاد کیش و قشم، مدیران عامل شرکت ها و مسئولان صنعت پتروشیمی، مدیران عامل بانک ها و فعالان عرصه صنعت پتروشیمی برگزار گردید، اظهار کرد: نفت و گاز و پتروشیمی، مزیت رقابتی کشور ماست که باید قدرش را بدانیم و درست از آن استفاده کنیم.

وی اضافه نمود: به منظور ظرفیت سازی در رقابت با بعضی کشورهای همسایه تا پنج سال آینده باید برای سالیانه دست کم 5 میلیون تن فراوری محصولات پتروشیمی تامین اقتصادی صورت گیرد که طرح طراوت بانک صادرات ایران الگوی مناسب و تجربه ای قابل توجه در این زمینه است.

مدیرعامل بانک صادرات ایران سه موضوع مزیت رقابتی بسیار بالا، پیشی دریافت بعضی کشورهای همسایه در فراوری محصولات و تامین اقتصادی صنعت پتروشیمی را مورد اشاره قرار داد و مطرح نمود: قطع وابستگی اقتصاد به نفت، به معنی حذف نفت و گاز نیست بلکه استفاده درست از آن است و استفاده درست، ایجاد بالاترین ارزش اضافه نموده است. بالاترین ارزش اضافه نموده نیز تکمیل زنجیره محصول و رسیدن به محصول نهایی، به جای صادرات نفت خام و گاز مایع و حتی متانول و اتیلن و نظایر آن است.

مدیرعامل بانک صادرات ایران اضافه نمود: ماموریت بزرگ ما این است که به گونه ای برنامه ریزی کنیم تا صنعت نفت و گاز با سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی به تامین کننده اصلی فراوری ناخالص داخلی کشور تبدیل گردد.

حجت اله صیدی با بیان این که ما قرار بود در سال 1400 از مهم ترین رقیب مان در منطقه جلو بزنیم، گفت: این در حالی است که از الان تا پنج سال دیگر باید حدود هشت تا ده میلیون تن ظرفیت ایجاد کنیم تا خیلی عقب نمانیم؛ چرا که در حال حاضر حجم فراوری محصولات پتروشیمی در کشور نزدیک به 40 میلیون تن از کشورهای رقیب همسایه کمتر بوده و با وجود اقتصاد بزرگ کشور، جمعیت، موقعیت جغرافیایی و نهادهای علمی، فنی و تخصصی، فراوری ناخالص داخلی ما، نصف بعضی از این کشورهاست. بنابراین برای رسیدن به سطح کشورهایی نظیر کشور خودمان، باید نزدیک به 600 میلیارد دلار فراوری ناخالص داخلی داشته باشیم و از این میزان حداقل 100 تا 150 میلیارد دلار باید از صنعت پتروشیمی عاید گردد.

مدیرعامل بانک صادرات ایران اضافه نمود: برای ظرفیت سازی جدید و متناسب با پیشرفت رقبا به سرمایه گذاری بیشتری احتیاج است تا حداقل 25 میلیون تن محصولات پتروشیمی ظرف پنج سال آینده در این صنعت فراوری گردد.

وی با بیان این که اتکاء به دانش بنیان ها رمز موفقیت در ساخت داخل است، اظهار امیدواری کرد: این رخداد بزرگ، نقطه شروع حرکتی بزرگ در فراوری در آستانه ورود به قرن نو گردد.

صیدی ادامه داد: در بخش فراوری و سازندگان داخلی صنعت پتروشیمی، حماسه های بزرگی خلق شده و باید با اعتماد مضاعف و کنترل کیفیت از آنها حمایت کنیم و در کنار سازندگان داخلی، صندوق نوآوری و شکوفایی نیز یاری خواهد نمود تا اهداف این صنعت تحقق یابد.

وی در بیان سومین محور سخنان خود که به تامین اقتصادی اختصاص داشت، گفت: چهار بانک حاضر در این نمایشگاه بیش از 60 میلیارد دلار منابع اقتصادی دارند و اگر بتوان حداقل 10 درصد آن را به حمایت از صنعت پتروشیمی اختصاص داد، فراوری 25 میلیون تن محصولات این صنعت در افق پنج ساله محقق خواهد شد.

مدیرعامل بانک صادرات ایران طرح طراوت را الگویی مناسب برای تحقق این چشم انداز مطرح نمود و اضافه نمود: با استفاده از الگوی تأمین اقتصادی، اعتباری و زنجیره ای همچون طرح طراوت بانک صادرات ایران با اختصاص یک واحد منابع اقتصادی می توان سه واحد اعتبار تامین کرد و به واسطه همراهی چند بانک با تخصیص یک تا دو میلیارد دلار نقدی می توان حدود سه تا چهار میلیارد دلار گردش اقتصادی در صنعت پتروشیمی به وجود آورد.

->

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

datapad.ir: دیتاپد، با مجله فناوری و تخصصی رایانه از همه چیز سر در بیاورید.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 52102

به "افزایش سالانه 5 میلیون تن محصولات پتروشیمی با طرح طراوت بانک صادرات ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش سالانه 5 میلیون تن محصولات پتروشیمی با طرح طراوت بانک صادرات ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید