افزایش فهم فرهنگی، هنری و زیباشناختی دانش آموزان

به گزارش وبلاگ 20 بکس، تهران (پانا) - وزیر آموزش وپرورش در آیین امضای توافق نامه با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بابیان اینکه توسعه و تقویت مهارت های فرهنگی هنری را نتیجه انعقاد این توافق نامه و همکاری بین دو دستگاه است، اظهار کرد با همکاری دو دستگاه فهم فرهنگی، هنری و زیباشناختی دانش آموزان را افزایش دهیم.

افزایش فهم فرهنگی، هنری و زیباشناختی دانش آموزان

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش وپرورش، بعدازظهر امروز محسن حاجی میرزایی در آیین امضای توافق نامه با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار گردید، با ابراز امیدواری به توسعه همکاری های دوجانبه، اظهار کرد: هم زمان با پدیده انباشت تراکم جمعیت، توسعه دانش تجربی و بهبود وضع سلامت و بهداشت، پدیده تخصصی شدن شکل گرفت و باعث تفکیک امور شد. این موضوع منجر به توسعه تخصص شد اما تمایزی که در نقش ها ایجاد کرد ابتدا یک تجزیه انتزاعی از این مأموریت ها بود و بعد به تجزیه ساختاری تبدیل شد.

وی بابیان اینکه انسان موجودی واحد، اما دارای وجوه متنوعی است که این وجوه از یکدیگر اثر می پذیرند و نیازمند یک نگرش یکپارچه هستند، توضیح داد: آنچه جامعه را می سازد، همان است که به افراد می آموزیم و همچنین روش های آموزشی است که فوق العاده دارای اهمیت است؛ بنابراین هرچقدر یادگیری عمیق تر باشد نتایج بهتری را در بر خواهد داشت.

حاجی میرزایی با اشاره به لزوم همکاری دستگاه ها، اضافه نمود: عصر همکاری به همگرایی تبدیل شده و درک مشترک از حوزه کار و فعالیت باعث افزایش توانمندی انسان است؛ و انسان دارای ساحت های مختلف است و برای رسیدن به این هدف دستگاه ها باید باهم کار نمایند.

وی ادامه داد: در سند تحول بنیادین که مبتنی بر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی است، گفته شده آموزش وپرورش همه ساحت ها را مورد توجه قرار دهد ازجمله ساحت های؛ عبادی اخلاقی، علمی، هنری و زیباشناختی، زیستی و بدنی، سیاسی و اجتماعی مالی و حرفه ای که باید توازنی بین همه آن ها برقرار گردد.

عضو کابینه تدبیر و امید گفت: ساحت زیباشناسی و هنری یکی از وجوه انسان است و یکی از 11حوزه یادگیری دانش آموزان در حوزه فرهنگ و هنر است بنابراین اولین عرصه همکاری در این ساحت است. در آموزش وپرورش مأموریت این کار برعهده سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی است و این سازمان در حوزه های مختلف فعالیت می نماید و مصمم به خلق موقعیت های یادگیری و فراوری یک بسته یادگیری که از پایه اول ابتدایی تا دوازدهم هستند تا این ساحت رشد پیدا کند.

وی ادامه داد: بر اساس قانون اهداف و وظایف آموزش وپرورش موظفیم همه افرادی که وارد نظام تعلیم و تربیت می شوند پس از فراغت از تحصیل حداقل یک مهارت را فراگرفته باشند.

وزیر آموزش وپرورش اعلام نمود: شاخه فرهنگی هنری یکی از شاخه های مهارتی است بنابراین همه دانش آموزان باید در این ساحت پرورش یابند.

وی از اجرای طرح هر دانش آموز یک مهارت اطلاع داد و مطرح کرد: این طرح زمینه خوبی برای همکاری دو وزارتخانه است تا مهارت های هنری که جذاب هستند، عرضه گردد.

حاجی میرزایی اضافه نمود: عرصه سومی که توسعه همکاری ها را موجب می گردد، راهنمایی 50درصد دانش آموزان به سمت شاخه های فنی و حرفه ای است و این در حالی است که 36درصد دانش آموزان در این رشته ها تحصیل می نمایند.

وی بر ضرورت وجود حداقل یک هنرستان مهارتی فرهنگ و هنر در هر شهرستان تأکید و مطرح کرد: اکنون 33هنرستان هنرهای زیبا وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در 21استان و در 5رشته؛ نمایش، سینما، گرافیک، نقاشی و موسیقی فعالیت می نمایند. این هنرستان ها می توانند گسترش یابند و حتی بخش خصوصی در این زمینه همکاری کند تا عرصه ای برای توسعه مهارت های فرهنگی و هنری گردد.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید ادامه داد: از مجموع 160رشته مهارتی شاخه کاردانش، 29رشته مهارتی درزمینه هنر ازجمله؛ صنایع دستی، هنرهای تجسمی، هنرهای آوایی، موسیقی و... است که با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش ها به هنرجویان هنرستان های کاردانش ارائه می گردد.

وزیر آموزش وپرورش اظهار کرد: در حال حاضر 77هزار هنرجوی دختر و پسر در سطح کشور در رشته های مهارتی وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول به تحصیل هستند. در 48هنرستان وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در5رشته نمایش، سینما، گرافیک، نقاشی و موسیقی، بیش از 5هزار و 480هنرجو در سه پایه مشغول به تحصیل هستند.

حاجی میرزایی اضافه نمود: امیدوارم با همکاری دو دستگاه شاهد توسعه و تقویت مهارت های فرهنگی و هنری و فهم فرهنگی و هنری و زیباشناختی در سطح عموم دانش آموزان باشیم.

در این آئین توافق نامه همکاری بین دو وزارتخانه به امضای وزرای آموزش وپرورش و فرهنگ و ارشاد اسلامی رسید

منبع: خبرگزاری پانا

به "افزایش فهم فرهنگی، هنری و زیباشناختی دانش آموزان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش فهم فرهنگی، هنری و زیباشناختی دانش آموزان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید