الموت بر روی ثروت نشسته است

به گزارش مجله یک کامپیوتر، نمایندهٔ مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی گفت: منطقهٔ الموت با توجه به ظرفیت های بی شمار و بی نظیری که در آن نهفته است، بر روی ثروت قرار گرفته و ضروری است با تدوین چشم انداز مناسب برای این منطقه، مسائل این ساکنین آن را مرتفع کنیم و در جهت محرومیت زدایی از این منطقه گام برداریم.

الموت بر روی ثروت نشسته است

به گزارش خبرنگاران به نقل از فارس، منطقهٔ الموت یکی از مناطق بی نظیر استان قزوین است که از 2 بخش الموت غربی و الموت شرقی تشکیل شده است. با وجود این که این منطقه ظرفیت های بی شماری در زمینه های گوناگون از قبیل گردشگری و محیط زیست دارد، اما هنوز بسیاری از روستاهای آن از ابتدایی ترین امکانات نیز بی بهره اند. هم چنین شرایط راه های مواصلاتی این منطقه نیز بسیار ضعیف است و در فصول سرد، بارش برف موجب بسته شدن راه های روستایی در این منطقه به مدت طولانی می گردد. قلعهٔ حسن صباح و دریاچهٔ اوان 2 نمونه از هزاران نمونه جاذبهٔ گردشگری منطقهٔ الموت استان قزوین است که هر ساله گردشگران داخلی و حتی خارجی را به خود جذب می نماید.

تدوین چشم انداز برای بهره برداری از این ظرفیت های بکر و دست نخورده، در دستور کار نمایندهٔ جدید مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است و انتظار می رود به زودی شرایط به گونه ای رقم بخورد که محرومیت از این منطقه رخت بربندد و ساکنین الموت بتوانند به ثمرهٔ ثروت بی نظیر منطقهٔ خود دست یابند.

فاطمه محمدبیگی، نمایندهٔ مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی گفت: در سفر 3 روزه ای که بنده طی هفتهٔ گذشته به منطقهٔ الموت داشتم، کوشش کردم با دید نمایندگی به این منطقه وارد شوم و همین موضوع باعث شد دیدگاه بنده به شدت به این منطقه تغییر کند و با نگاهی چالشی به الموت بنگرم.

وی اضافه کرد: چالش های منطقهٔ الموت بسیار زیاد است، با وجود این که این منطقه نسبت به گذشته پیشرفت اندکی داشته است اما هنوز با صندلی اصیل خود فاصلهٔ بسیار زیادی دارد.

محمدبیگی ادامه داد: منطقهٔ الموت بر انبوهی از ثروت قرار گرفته است، اما هنوز تعریف نشده که چگونه از این ثروت بهره برداری و استفادهٔ بهینه گردد و چگونه ثمرهٔ آن به ساکنین منطقه برسد.

این مسئول در رابطه با ظرفیت های منطقهٔ الموت اظهار کرد: ما در الموت از ظرفیت های فوق العادهٔ بین المللی، گردشگری، ظرفیت های طبیعی و اکوتوریسم و نیز ظرفیت های اشتغال زایی ویژه ای برخورداریم که ضروری است این ظرفیت ها طی برنامه های ویژه ای به شکل چشم انداز در قالب برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت ارائه شوند.

کم کاری های ویژه ای در منطقهٔ الموت صورت گرفته است

نمایندهٔ مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به کم کاری های ویژه ای که تا به امروز در منطقهٔ الموت صورت گرفته است، بیان نمود: متأسفانه تا به امروز کم کاری های ویژه ای در بعضی از حوزه ها در منطقهٔ الموت صورت گرفته است؛ برای مثال در رابطه با دریاچهٔ اوان که از مناطق ویژهٔ گردشگری در الموت است، بنده هیچ گونه چشم اندازی را ندیده ام و هیچ گونه بازخوردی از فعالیت چندین سالهٔ اخیر سیستم اجرایی استان در این زمینه رؤیت نکرده ام، بنابراین ضروری است با فعالیت مداوم، کوشش مخلصانه و تهیهٔ نقشه های علمی و کارشناسی این کم کاری ها جبران شوند.

وی در ادامه به بعضی از مسائل این منطقه اشاره و مطرح نمود: از مسائل اصلی منطقهٔ الموت می توان به عدم برخورداری از نعمت گاز، راه مواصلاتی، آب شرب و آب کشاورزی اشاره نمود، این در حالی است که در این منطقه رودهای بسیاری روان است، اما متأسفانه تا به امروز استفادهٔ بهینه از آب این رودها برای مردم این منطقه میسر نشده است.

محمدبیگی تأکید کرد: از مسائل دیگر مردم این منطقه، معارضاتی است که با منابع طبیعی وجود دارد که به فضل الهی بنا داریم در آینده برای این مسئله نیز راه حلی پیدا کنیم و به همراه مسؤولین ادارات مختلف در منطقه حضور پیدا کنیم تا بتوانیم این مسائل را مرتفع کنیم.

این مسئول ضمن اشاره به ضعف شبکهٔ اینترنتی در این منطقه، اذعان داشت: تقویت شبکهٔ اینترنت در منطقه برای استفاده دانش آموزان و مردم از شبکه های مخابراتی و همین طور حوزه های مختلف رسانه ها نیز ضروری به نظر می رسد.

لزوم رسیدگی به حوزهٔ بهداشت و درمان در الموت

محمدبیگی وجود ضعف شدید در حوزهٔ بهداشت و درمان در منطقهٔ الموت را امری غیرمنصفانه قلمداد کرد و گفت: متأسفانه ما در منطقهٔ الموت شاهد ضعف شدیدی در حوزهٔ بهداشت و درمان هستیم؛ تأمین نیروهای پزشکی، پرستاری و کادر حوزهٔ سلامت در این منطقه به سختی انجام می گردد و دسترسی ساکنین این منطقه به داروخانه و درمانگاه شبانه روزی بسیار ضعیف یا عملاً غیرممکن است و همین مسئله موجب محرومیت بیشتر این منطقه گشته است.

وی در رابطه با برنامه های خود برای ساکنین منطقهٔ الموت بیان نمود: اولین گام بنده به عنوان نمایندهٔ مردم این منطقه پیگیری رساندن آب، گاز، برق و همین طور احداث راه های مواصلاتی به این منطقه است، در گام بعدی نیز با توجه به این که بنده عضو کمیسیون بهداشت و درمان در مجلس شورای اسلامی خواهم شد، بحث تقویت سیستم بهداشتی و درمانی الموت را پیگیری خواهم کرد و همین طور تقویت موضوع گردشگری منطقهٔ الموت نیز از برنامه های ویژه بنده برای اشتغال زایی در این منطقه است.

نمایندهٔ مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی در ادامه مطرح نمود: برای به میدان آمدن مسؤولین نیز، جلسات منظم با مدیران، بازدیدهای میدانی و شرح اغنایی به مدیران برای فعالیت ویژه در الموت، انجام نامه نگاری های لازم و نیز دعوت از سرمایه گذاران بومی و منطقه ای را در دستور کار قرار خواهم داد.

استفاده از صندوق توسعهٔ ملی برای محرومیت زدایی از الموت

محمدبیگی ایران را کشوری دارای ظرفیت های فراوان در حوزه های مختلف دانست و گفت: کشور ما دارای ظرفیت های بی شمار و بی نظیری در حوزه های گوناگون است، اما متأسفانه بخش هایی از این کشور در محرومیت به سر می برند، منطقهٔ الموت در استان قزوین نیز یکی از مناطقی است که ظرفیت های بی شماری در آن نهفته است اما کماکان در محرومیت واقع شده است.

وی توضیح داد: صندوق توسعهٔ ملی صندوقی است که با هدف محرومیت زدایی ایجاد شده است تا مبالغ آن صرف محرومیت زدایی از مناطق روستایی گردد، اما متأسفانه عملاً ما شاهد این هستیم که در این رخداد ضعف های عمده ای وجود دارد و هنوز این مبالغ به آن مکان هایی که ضروری است اختصاص پیدا کند، نرسیده اند.

نمایندهٔ مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی در انتها به لزوم محرومیت زدایی از منطقهٔ الموت اشاره نمود و یادآور شد: بنده به دلیل این که بتوانم قسمت های محروم حوزهٔ انتخابیهٔ خویش را پوشش دهم عضو فراکسیون محرومیت زدایی شده ام و به دنبال این هستم که بودجهٔ مناطق محروم را افزایش دهم؛ همین طور بنده عضو فراکسیون محیط زیست نیز شده ام، زیرا زیست گاه الموت جزو مناطق حفاظت شده است و افتخار بنده این است که جزو اعضای اصلی فراکسیون محیط زیست هستم تا به امید خدا بتوانیم با ترویج فرهنگ حفظ محیط زیست، آن را صحیح و سالم در اختیار آیندگان قرار دهیم.

انتظار می رود نمایندگان حوزهٔ قزوین در مجلس یازدهم بتوانند در جهت برطرف محرومیت از منطقهٔ الموت گام های مؤثری بردارند تا ساکنین این منطقه ثمرهٔ سالیان سال کوشش بی وقفه در روستاهای محروم این منطقه را ببینند و بتوانند در منطقه ای آباد و به دور از محرومیت، زندگی نمایند. اگر با دیدگاهی مثبت و واقع گرایانه به منطقهٔ الموت نگریسته گردد، این منطقه از بی نظیرترین و بکرترین مناطق کشور است که جاذبه های بی بدیلی را در خود جای داده است و می توان در بخش های گوناگون، علی الخصوص در حوزهٔ گردشگری و جذب گردشگران داخلی و خارجی سرمایه گذاری مناسبی را در آن داشت تا به این وسیله برای کشور ارزآوری قابل قبولی را به همراه داشت.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

datapad.ir: دیتاپد، با مجله فناوری و تخصصی رایانه از همه چیز سر در بیاورید.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 34279

به "الموت بر روی ثروت نشسته است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "الموت بر روی ثروت نشسته است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید