جاذبه های گردشگری کرمان؛ نگینی زیبا بر سینه ایران

به گزارش مجله یک کامپیوتر، کرمان از نظر تاریخی، طبیعی و فرهنگی جاذبه های بسیاری دارد که برای بازدید از تمام آنها باید وقت بسیاری بگذارید. برای سفر به این منطقه، زمستان فصل بسیار مناسبی است. کرمان به نسبت شهرهای گرمسیری دیگر ایران هوای خنک تری دارد و دلیل آن ارتفاع زیادش از سطح دریا است. در این مطلب به برخی از معروف جاذبه های دیدنی کرمان پرداخته ایم. پس، اگر قصد سفر به این شهر تاریخی را دارید، ما را در مقاله جاذبه های گردشگری کرمان دنبال کنید تا از دیدنی های معروف کرمان لذت ببرید.

جاذبه های گردشگری کرمان؛ نگینی زیبا بر سینه ایران

فهرست مطالب

مجموعه گنجعلی خانحمام وکیلمسجد جامع کرمانکتابخانه ملی کرمانگنبد مشتاقیهیخدان مویدیموزه هنرهای معاصر صنعتیگنبد جبلیهجنگل پردیسان قائمقلعه دختر کرمانباغ فتح آبادآبشارهای سیمکپیست اسکی سیرچ

مجموعه گنجعلی خان

گنجعلی خان که این مجموعه به نام او است، از حاکمان عباسی و حاکم کرمان بوده که در این شهر کارهای مفید بسیاری را انجام داده. این مجموعه قدیمی به زمان صفویان بر می گردد. شکل کلی این مجموعه مستطیلی بوده و معماری بسیار زیبایی دارد. این مجموعه که شامل مسجد گنجعلی خان، بازار گنجعلی خان، کاروانسرای گنجعلی خان و حمام گنجعلی خان بوده، از آثار ملی به ثبت رسیده شده است.

بیشتر بخوانیدحمام گنجعلیخان کرمان | نگین درخشان شهر کرمان

حمام وکیل

قدمت این مورد از دیدنی های معروف کرمان به سال 1280 بر می گردد و طی بازسازی هایی که در سال 1369 صورت گرفتند، این حمام به چایخانه سنتی تبدیل شد. در این چایخانه می توانید، اوقات بسیار خوشی را سپری کنید و از نوشیدنی ها، غذاهای محلی و همچنین فالوده مخصوص کرمان لذت ببرید. این حمام دارای معماری بسیار زیبایی بوده که سبک آن چیزی بین سبک معماری قاجار و زندیه است.

مسجد جامع کرمان

مسجد جامع کرمان متعلق به دوران سلسله آل مظفر و حکومت امیر مبارزالدین محمد مظفر هست. اگر به کتیبه سر در این مسجد توجه کنید، سال ساختش 750 هجری قمری نوشته است. مسجد جامع کرمان از جمله آثار ملی به ثبت رسیده هست. این مورد از جاذبه های گردشگری کرمان به شکل چهار ایوانی بوده و سردرهای رفیع مربوط به شبستان و صحن ایوان هستند. مسجد جامع کرمان در ادوار مختلف مورد بازسازی قرار گرفته که از جمله این بازسازی ها می توان به بازسازی کاشی ها، ستون ها و لچکی های داخل مسجد اشاره کرد. همچنین، شبستان شمالی بعدها به آن اضافه شد.

بیشتر بخوانیداز تاریخچه مسجد جامع کرمان چه میدانید؟

کتابخانه ملی کرمان

کتابخانه ملی کرمان دارای معماری بسیار زیبایی است. این بنا یک طبقه بوده و مصالح استفاده شده در آن آجر هست. حیاط این کتابخانه زیبایی مختص خود را دارد. در اینجا می توان حوض، آبنما و درختهای سرو بسیاری را دید. قدمت این بنا به دوره پهلوی اول بر می گردد.

گنبد مشتاقیه

گنبد مشتاقیه شامل 3 گنبد بوده که هر یک از آنها متعلق به یک مقبره هستند و به همین دلیل، نام دیگر این بنا سه گنبدان است. افرادی که در اینجا دفن شده اند، میرزا حسین خان، جد سادات میرحسینی کرمانی و مشتاق علیشاه هستند. قدمت این بنا به دوران قاجار بر می گردد. این بنا در نزدیکی قبرستان کهنه قرار گرفته و یکی از معروف جاذبه های دیدنی کرمان است.

یخدان مویدی

در گذشته برای تامین آب در شهر، سیستم بخصوصی وجود داشت و تامین آب به وسیله قنات، کانال، آب انبارها و یخدان ها انجام می شد. آب انبارها آب مورد نیاز خود را از قنات و یخدان ها از آب انبارها تامین می کردند. در این میان یخدانهای بزرگ، قناتهای اختصاصی داشتند. یکی از این یخدان ها، یخدان مویدی نام دارد که در خیابان ابوحامدی قرار گرفته و به ثبت ملی رسیده است.

بیشتر بخوانیدیخدان مویدی در کرمان | تجربه خنکی در گرمای کرمان

موزه هنرهای معاصر صنعتی

این موزه در خیابان شریعتی و بین میدان باغ ملی و چهارراه طهماسب آباد قرار گرفته است. در این موزه می توانید آثار هنری هنرمندان ایرانی و خارجی را ببینید که البته نیمی از این آثار مربوط به استاد سید علی اکبر صنعتی هستند.

گنبد جبلیه

گنبد جبلیه که متعلق به دوره ساسانیان است، از سنگ ساخته شده و تنها بنای تاریخی سنگی موجود در شهر کرمان بحساب می آید. گنبد جبلیه از جمله آثار ملی به ثبت رسیده بوده و امروزه در داخل این بنا موزه سنگ برپاست. در نزدیکی این مورد از جاذبه های گردشگری کرمان، مقبره صاحب الامر و سید حسین کرمان وجود دارد که بعد از دیدن این گنبد می توانید به این مقبره ها بروید.

بیشتر بخوانیدگنبد جبلیه کرمان | بنای سنگی کرمان در دامنه کوه های صاحب الزمان

جنگل پردیسان قائم

از جمله تفرجگاه و مکانهایی که مردم برای تفریح به آنجا می فرایند، جنگل پردیسان قائم است. همچنین این جنگل برای کسانی که به کوهنوردی علاقه دارند، بسیار مناسب است. جنگل پردیسان بزرگترین جنگل دست کاشت در ایران بوده و در کوه های صاحب الزمان کرمان قرار گرفته است.

قلعه دختر کرمان

در تپه های شرقی کرمان بنایی به نام قلعه دختر وجود دارد که نامهای دیگر این بنا آتشکده آناهیتا و قلعه کهنه هستند. این مورد از دیدنی های معروف کرمان که متعلق به دوران قبل از اسلام است، مکانی برای پرستش آناهیتای باستانی بود. مصالح این بنای قدیمی و باارزش خشت و گل هستند.

باغ فتح آباد

باغ فتح آباد که متعلق به دوران قاجار بوده و جز آثار ملی به ثبت رسیده هست. این عمارت شامل عمارتهای چهار فصل، عمارت مرکزی، برج و بارو و همچنین قناتی بوده که از وسط آن گذر می کند. این باغ بسیار زیبا به گفته برخی افراد الگوی ساخت باغ شاهزاده ماهان بوده است.

بیشتر بخوانیدبا تاریخچه باغ فتح آباد کرمان بیشتر آشنا شویممعرفی باغ شاهزاده کرمان | جلوه تاریخی و شکوه در ماهان

آبشارهای سیمک

تعداد آبشارهای سیمک 13 عدد بوده و فضایی بسیار مناسب برای علاقمندان به کوهنوردی و صخره نوردی هست. در اینجا اردوگاهی در نظر گرفته شده که خود عاملی برای جذب مسافران و گردشگران بحساب می آید.

پیست اسکی سیرچ

در جاده قدیم کرمان-بم و بعد از تونل سیرچ، پیست اسکی سیرچ قرار گرفته است که بزرگترین پیست اسکی در جنوب شرقی ایران بحساب می آید. در فصل زمستان اگر دوست دارید در کنار کویر، برف را هم داشته باشید و از تفریحات مربوط به آن لذت ببرید، حتما به این مورد از معروف جاذبه های دیدنی کرمان سری بزنید.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

datapad.ir: دیتاپد، با مجله فناوری و تخصصی رایانه از همه چیز سر در بیاورید.

منبع: همگردی
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 37874

به "جاذبه های گردشگری کرمان؛ نگینی زیبا بر سینه ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جاذبه های گردشگری کرمان؛ نگینی زیبا بر سینه ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید