جنگلی کوچک در ارتفاع

به گزارش مجله یک کامپیوتر، خبرنگاران/اصفهان جایی که امروز شهرها قرار دارند، روزگاری طبیعت بوده است. حال ممکن است این طبیعت بیابانی بی آب و علف بوده باشد با شن های روان یا جنگلی انبوه و پوشیده از درختان پهن برگ؛ آنچه معین است لزوم ارتباط انسان با طبیعت است که نباید این موهبت را از او گرفت و او را غرق در دنیای شهری کرد.

جنگلی کوچک در ارتفاع

به گزارش خبرنگاران، توسعه فضای سبز شهری و توزیع عادلانه آن در محلات شهری به خصوص در دل شهر و مکان هایی که قیمت زمین صرفه مالی برای کاربری فضای سبز ندارد از چالش های امروز شهرها به حساب می آید. فضای سبزی که حضور و وجودش برای لطافت روح انسان لازم و حتی برای خود شهر نیز مورد احتیاج است.

فضاهای سبز شهری علیرغم آنکه نوعی آسایش اقلیمی ایجاد می نمایند، در بهبود کیفیت هوای شهرها نقش بسزایی دارند. همچنین موجب زیبایی بصری شهر می شوند، برای اوقات فراغت مکان تأمین می نمایند، خانه پرنده های شهر می شوند و اکوسیستم های زیبای شهری به وجود می آورند، باعث تثبیت کربن می شوند، فرسایش خاک را متوقف می نمایند، لبه ای سبز برای خوانایی شهر به وجود می آورند، می توانند مانع از انتقال آلودگی های صوتی شوند و هزار و یک فایده مستقیم و غیر مستقیم دیگر دارند.

فضاهای سبز عمودی

اما همانطور که گفته شد تأمین زمین برای کاربری فضای سبز به خصوص در قلب شهرهای امروزی امری بسیار چالش برانگیز و حتی ناممکن برای مدیران شهری است. از یک سو قیمت زمین در مراکز شهری و از سوی دیگر اهمیت آزادسازی زمین های قابل استفاده برای احداث و تعریض خیابان ها راه را برای افزایش سرانه فضای سبز در مراکز شهری تنگ می نماید.

بام سبز یکی از راهکارهای اجرایی قابل قبول و پذیرفته شده برای حل این مشکل است که در سال های اخیر توانسته ذهن بسیاری از مدیران شهری را به خود معطوف کند. بام سبز یا به نوعی فضاهای سبز عمودی در واقع به استفاده از پشت بام ساختمان ها برای تأسیس فضای سبز اشاره دارد.

بام سبز رویکردی نوین در معماری و شهرسازی است که برخواسته از مفاهیم پایداری و توسعه پایدار است که از آن می توان به عنوان ابزاری برای افزایش سرانه فضای سبز شهری بهره برد. در واقع استفاده از بام هایی که تا پیش از این در بیشتر مواقع فضاهای مرده و فراموش شده ای بودند، آن هم در جهت توسعه فضای سبز، یک پیروزی چندجانبه است. از سویی گیاه و درخت را با تمام فوایدش به کنا خود آورده ایم و از طرفی احتیاج به مصرف انرژی را در ساختمان ها کم نموده ایم چرا که بام های سبز نوعی عایق ایده آل محسوب می شود.

10 درصد بام های در آلمان سبز است

گرچه بام سبز مفهومی است که در سال های اخیر از کشورهای توسعه یافته به ایران وارد شده است اما تاریخچه آن به 2500 سال پیش باز می شود. وقتی ایرانیان بر روی بام زیگورات ها گل و گیاه نگهداری می کردند. همچنین ششصد سال پیش از میلاد مسیح مردم بابل باغ های معلق بابل را ساخته بودند. تا آنکه چندصد سال پیش در اروپای غربی رواج یافته بود.

در قرون وسطی و دوره رنسانس در فرانسه و ایتالیا، گونه هایی از بام سبز به وجود آمد که عموماً بر روی ساختمان های عمومی و توسط دولت مرکزی شکل می گرفت. در سال 1600 میلادی یک آلمانی تراس خانه خود را تبدیل به باغچه کرد و همین آغازی بود که تا سال 1875 تبدیل تراس به باغچه در آلمان و روسیه توسعه پیدا کرد. امروز 10 درصد بام های کشور آلمان سبز است.

لوکوربوزیه و رایت، معماران سرشناس از پیشگامان طبیعت گرا و توسعه دهندگان بام های سبز هستند که در قرن بیستم نمونه های پیروز بسیاری ساخته اند. گرچه استفاده از گیاه بر روی بام یک اختراع تازه نیست اما توجه به آن می تواند تحولات مثبت قابل توجهی در شهرسازی امروز به وجود بیاورد.

سالی 100 میلیون دلار صرفه جویی در انرژی

با توسعه بام های سبز در اروپا سالانه چیزی در حدود 100 میلیون دلار در مصرف انرژی صرفه جویی می شود. بیشتر شهروندان اروپایی به صورت تجربی دریافته اند که گلکاری و ساخت پوشش گیاهی بر روی پشت بام تا حدود زیادی باعث کاهش درجه حرارت خانه هایشان می شود. حتی در زمستان هم از سرد شدن بیش از حد خانه ها جلوگیری می نمایند.

بنابرین به طور مستقیم کاهش هزینه های گرمایش و سرمایش یکی از فواید استفاده از بام سبز است. تا حدی که مطالعات خانه های با بام سبز کانادا نشان داده است که استفاده از پوشش گیاهی با عمق خاک 10 سانتی متر بر روی پشت بام می تواند تا 25 درصد از هزینه های گرمایش و سرمایش را کاهش دهد.

همچنین تجربه نشان داده است بام های سبز عمر پوسته بام ها را از 15 تا 20 سال به حدود 40 سال افزایش می دهد. بام های سبز عایق صوت نیز هستند و از تشدید صوت در ساختمان جلوگیری می نمایند. جالب است که بخش زیادی از بام های سبز آلمان و به طور کل اروپا از گیاهان خوراکی تشکیل شده است و شهروندان علاوه بر استفاده های خدماتی از محصولات بام های خودشان استفاده می نمایند.

بام سبز، باران می آورد

تا اینجا همه فواید ذکر شده مستقیماً به مالک و ساکن ساختمان می رسید. اما بام های سبز می تواند مانع از تشکیل جزیره های حرارتی شود. جزیره حرارتی به اختلاف دمای شهرها با حومه آن ها گفته می شود که می تواند مانع از تشکیل ابر و بارش در شهرها شود. کلان شهر اصفهان یکی از شهرهایی است که به شدت با این مشکل رو به رو شده است. بام های سبز می تواند مانع این مشکل شود.

تصفیه هوا از دیگر فواید بام های سبز است. تنها 1.5 متر علف زنده و یا چمن می تواند هوای یک انسان را تأمین کند. تصور کنید به میزان افراد ساکن در هر ساختمان در روی پشت بام گیاهان زنده وجود داشته باشد.

گسترش فضای سبز، افزایش محدوده زندگی در ساختمان و استفاده بهینه از بام، ایجاد زیستگاه جانوران و به خصوص پرندگان، ایجاد منظر زیبای شهری، افزایش قیمت ملک، هماهنگی بیشتر آپارتمان نشینی با روحیه افراد، ایجاد فضای امن بازی برای بچه ها و تشکیل مکانی برای گردهمایی از دیگر فواید بام های سبز به شمار می رود.

بازگشت حیاط به خانه های ایرانی

بام های سبز عموماً از 5 لایه تشکیل می شود. ساختار سقف، لایه محافظت در نشت آب به ساختمان، لایه زهکش، محیط کشت و لایه پوشش گیاهی عناصر سازنده بام های سبز هستند. انتخاب نوع پوشش گیاهی وابسته به آب و هوا، طراحی سازه، میزان نگهداری و سلیقه افراد است.

بام های سبز به عنوان جنگل های کوچکی در ارتفاع، جوابگوی مسائل امروز شهرها در زمینه تأمین فضای سبز مورد احتیاج هستند. گرچه هزینه های بالای اجرا از مسائل آنها محسوب می شود اما همچنان باید توجه کرد از هزینه آزادسازی زمین در مراکز شهرها و تأسیس فضای سبز ارزان تر هستند. همچنین هزینه های نگهداری آن ها در بلندمدت از صرفه جویی ایجاد شده در مصرف انرژی کمتر است و همین موضوع آن ها را به صرفه تر می نماید.

گرچه در گذشته بام ها بیشتر برای مزایای کاربریشان سبز می شدند اما امروز اهمیت استفاده از آن ها در مسائل زیست محیطی و کاهش مصرف انرژی نمود پیدا می نماید. بام سبز یک تکنولوژی ساده و کاربردی است که استفاده از آن در آینده بسیار بسیار نزدیک یک امر غیر قابل اجتناب است. تصور کنید جنگل کوچک شخصیتان را درست در یک طبقه بالاتر در اختیار دارید. برای کسانی که در لا به لای زندگی آپارتمانی داشتن خانه های حیاط دار آرزو شده است بام سبز یک موهبت باور نکردنی است.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

datapad.ir: دیتاپد، با مجله فناوری و تخصصی رایانه از همه چیز سر در بیاورید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 21519

به "جنگلی کوچک در ارتفاع" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جنگلی کوچک در ارتفاع"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید