حسان دیاب زنگ خطر را به صدا درآورد، لبنان حال و روز خوشی ندارد

به گزارش مجله یک کامپیوتر، به گزارش خبرنگاران به نقل از الجزیره، حسان دیاب نخست وزیر پیشبرد امور لبنان به موضع گیری درباره شرایط سخت این کشور پرداخت.

حسان دیاب زنگ خطر را به صدا درآورد، لبنان حال و روز خوشی ندارد

وی افزود: راهکاری برای بحران لبنان بدون مذاکره با صندوق بین المللی پول وجود ندارد.لبنانی ها بیش از این تحمل فشار را ندارند. بدون دولت جدید اصلاحاتی در کار نخواهد بود.

نخست وزیر پیشبرد امور لبنان بیان نمود: لبنان به مرحله انفجار پس از فروپاشی رسیده است و ترس از این وجود دارد که نتوان از آن در برابر خطرات حمایت کرد.

وی گفت: لبنانی ها از بحران اجتماعی خطرناک رنج می برند که اگر دولت جدید تشکیل نشود، به مرز خطرناکی خواهد رسید.

دیاب افزود: شرایط اجتماعی بحرانی تر می شود و شرایط سیاسی پیچیده تر و یک دولت عادی توان مقابله با آنرا بدون توافق سیاسی ندارد چه رسد به دولت پیشبرد امور. ما هر آنچه از دستمان می آمد در قالب دولت پیشبرد امور طبق قانون اساسی انجام دادیم و باید دولت جدید تشکیل شود تا فرایند اصلاحاتی که دولت ما شروع کرده است را تکمیل کند.

وی اعلام کرد: برخی خواهان این هستند که دولت پیشبرد امور به شکل عادی فعالیت کند و برخی دیگر خواهان این هستند که فقط در راستای پیشبرد امور حرکت کند. دولت به پیش بردن امور پایبند خواهد بود.

نخست وزیر پیشبرد امور لبنان تاکید کرد: هیچ راهکاری جز تشکیل دولت جدید نیست. هیچ راه حلی برای بحران اجتماعی به جز حل بحران اقتصادی وجود ندارد. راه حلی برای بحران اقتصادی بدون از سرگیری مذاکرات با صندوق بین المللی پول وجود ندارد. هیج مذاکره ای با صندوق بین المللی پول بدون اصلاحات نیست و هیچ اصلاحاتی بدون دولت جدید میسر نمی شود.

وی مجددا ضمن بی ثمر دانستن کشمکش بر سر تشکیل کابینه، هشدار داد: لبنان در خطر است و تنها راه تشکیل دولت جدید است.

روز پنجشنبه 22 اکتبر 2020، میشل عون، رئیس جمهور لبنان، پس از دیدار و رایزنی با جریان های مختلف مجلس، سعد حریری را مأمور تشکیل کابینه جدید لبنان کرد. با این تصمیم، وظیفه بسیار دشواری به حریری محول شده است. این سیاستمدار 50 ساله که از سال 2016 رئیس دولت لبنان بود، در ژانویه 2020 زیر فشار افکار عمومی و اعتراضات سراسری علیه فساد و ناکارآمدی، از مقام خود کناره گرفت.

حسان دیاب، جانشین حریری، ماه اوت همین سال و پس از انفجار بندر بیروت، استعفا کرد. سپس مصطفی ادیب، سفیر سابق لبنان در آلمان مأمور تشکیل کابینه شد؛ اما او نیز چند هفته بعد به دلیل اختلافات و رقابت های درون جناحی، از وظیفه تشکیل دولت عذرخواست.

از آن زمان تا به امروز توفیقی درباره تشکیل دولت جدید لبنان حاصل نشده است و اختلاف نظر میان میشل عون رئیس جمهور و سعد حریری نخست وزیر مأمور تشکیل کابینه لبنان وجود دارد. تلاش های موازی از سوی اسقف مارونی های لبنان بشاره الراعی برای از سرگیری جلسات میان میشل عون و حریری انجام گرفته؛ اما تا به امروز نتایج مثبتی به دنبال نداشته است. هدف از این رایزنی ها؛ خنثی کردن تلاش ها برای کشاندن لبنان به سمت فروپاشی و ممانعت از شعله ور کردن اختلافات فرقه ای، مذهبی و هرج و مرج سیاسی است.

اینکه چرا تحول مثتبی در زمینه تشکیل کابینه جدید لبنان رخ نمی دهد و دولت جدید متولد نمی شود باید گفت که شرایط کنونی لبنان بسیار متشنج است. دو عامل این را تقویت می کند: نخست: تشکیل کابینه به مرحله بن بست رسیده است؛ زیرا عون و حریری بر همان مسیری که از زمان انتصاب حریری برای تشکیل کابینه تعیین کرده اند اصرار دارند و هردو از امتیاز دادن و یا عقب نشینی از مطالب خود امتناع می کنند.

دوم: برخی از افراد با نفوذ خواهان گام ها و اقدامات شتابزده هستند، با این فرض که این اقدامات عامل فشاری بر نخست وزیر مأمور تشکیل کابینه ایجاد می کند و باعث می شود وی از تشکیل کابینه انصراف دهد و راه را برای یک شخصیت سنی دیگر به جای حریری باز کند که تفاهم میان آن دو برای تشکیل حکومت با توجه به معیارهایی که مشخص می کنند راحت تر باشد؛ اما حریری به هیچ وجه حاضر به انصراف دادن نیست.

آنچه می توان گفت این است که پیشرفتی در پفراینده تشکیل کابینه حاصل نشده است. سعد حریری نخست وزیر مأمور تشکیل کابینه لبنان بر موضع خود درباره نحوه تشکیل کابینه و سازوکارهای آن اصرار دارد و در مقابل موضع میشل عون رئیس جمهور لبنان و جریان ملی آزاد لبنان متفاوت از نخست وزیر مأمور تشکیل کابینه است.

درباره تعداد اعضای کابینه و سازوکار تشکیل آن اختلاف نظر میان طرفین وجود دارد و کار به تنش لفظی میان طرفین هم کشیده شده است و تلاش های بشاره الراعی رهبر مسیحیان مارونی لبنان هم نتیجه ای به دنبال نداشته است. تلاش هایی از سوی حزب الله و عباس ابراهیم و برخی گروههای سیاسی لبنانی و حتی فرانسوی ها اجرا شده است؛ اما تا به امروز نشانه های مثتبی از تشکیل کابینه وجود ندارد. هر چند ممکن است برخی عوامل خارجی دخیل باشد اما مشکل لبنان اساساً داخلی است و اوضاع امنیتی بحرانی و بحران های اقتصادی و سیاسی، اجازه انتظار طولانی تر را نمی دهد.

آینده ارتباط میشل عون رئیس جمهور لبنان و سعد حریری نخست وزیر مکلف به تشکیل کابینه جدید در هاله ای از ابهام قرار گرفته است و به نظر می رسد افق آینده لبنان با توجه به شرایط موجود همچنان نامعلوم باشد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 53782

به "حسان دیاب زنگ خطر را به صدا درآورد، لبنان حال و روز خوشی ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حسان دیاب زنگ خطر را به صدا درآورد، لبنان حال و روز خوشی ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید