خبرنگاران طبیعت تعطیل است

به گزارش مجله یک کامپیوتر، شهرکرد-خبرنگاران- برگزاری سیزده بدر در زمان شیوع ویروس کرونا، یک خطر و ریسک اجتماعی بیشتر نیست و نمی توان در شرایط غیرعادی به آن دلخوش کرد.

خبرنگاران طبیعت تعطیل است

در این روز، هیچ متخصص و پزشک یا کارشناسی، مردم را توصیه به بیرون رفتن از خانه نمی کند و این یعنی سیزده بدر در سال 99 تنها یک ریسک اجتماعی با ضریب بالای خطرپذیری است.

در طول تاریخ چندین بار، مردم از رفتن به طبیعت در سیزده بدر خودداری نموده اند و زمانی که جان خود را در معرض خطر دیده اند از برگزاری سیزده بدر خودداری نموده اند.

اساس تاریخی سیزده بدر یا پاسداشت طبیعت در سیزدهمین روز از نوروز ، پیروزی باران بر دیو خشکسالی بود که این روزها باید کرونا را به بسان یک دیو پر خطر جدی دانست که رفتن به دل طبیعت تنها کمک به گسترده شدن زنجیره انتقال شیوع این ویروس است.

از منظر تبارشناسی جشن های ایرانی، تیرروز نزد ایرانیان روز برکت خواستن از خاک بود به گونه ای که ایرانی ها در گاهشماری تاریخی خویش در تیر روز شکرگزار نعمت ها طبیعت بودند.

مردم در طول تاریخ جشن نوروز را در 12 روز برگزار می کردند و روز سیزدهم نوروز را پاسداشت این جشن های می دانستند و سالهایی نیز که بیماری رخ می نمود، از برگزاری جشنهای نوروز خودداری می کردند، که سال 99 نیز برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا این کار را انجام می دهند.

در سالهای اخیر حجم بالای حضور مردم در طبیعت فشار مضاعفی را به مراتع و جنگلها وارد نموده است و نوروز سال 99 با توجه به منع حضور مردم در طبیعت، فرصتی برای بازآوری طبیعت است.

به جای اینکه مانند این سالها، مردم مهمان زیبایی طبیعت باشند با توجه به شیوع کرونا بهتر است طبیعت یکبار مهمان مردم باشد و این مهمانی با ماندن در خانه جشن گرفته گردد.

سال جاری طبیعت به هیچ عنوان میزبان مردم نخواهد بود و برای قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا، بهترین راه ماندن در خانه و میزبان روح افزای طبیعت بودن است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختکمک با دعوت از مردم استان برای ماندن در خانه در روز طبیعت، گفت: مردم با ماندن در خانه و خودداری از حضور در پارک ها و فضاهای سبز ،به حفظ سلامتی خود کمک نمایند.

مجید شیرانی در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران افزود: مردم در روزهای اخیر همکاری و مشارکت خوبی در اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی داشتند و اگر این طرح با همین فرایند ادامه یابد، می توان به قطع رنجیره انتقال ویروس کرونا، در زمان کوتاه تری امیدوار شد.

وی ادامه داد: مهار شیوع ویروس در استان در شرایط ثابتی قرار گرفته است و شرایط استان نسبت به سایر استانها بهتر است از همین رو از همراهی مردم در کنترل این ویروس قدردانی می گردد و از آنها می خواهیم ما را در ادامه راستا همچنان کمک دهند.

شیرانی، با بیان اینکه ظرفیت فضاهای بیمارستانی استان برای پذیرش بیماران مبتلا به ویروس کرونا تا به امروز با کمبود روبرو نشده است، توضیح داد: این در حالی است که اگر با حادثه پیش بینی نشده روبرو شویم و مردم توصیه های پزشکی را جدی نگیرند، ممکن است با چالش جدی روبرو شویم.

معاون سیاسی ،امنیتی و اجتماعی و سخنگوی طرح فاصله گذاری اجتماعی چهارمحال و بختکمک نیز گفت: نظارت و کنترل بر تعطیلی و بسته بودن مراکز و اماکن گردشگری، پارک ها و بوستان های استان در روز طبیعت تقویت و تشدید شد.

جعفر مردانی در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران افزود: از مردم استان دعوت می گردد روز چهارشنبه که همزمان با روز طبیعت است در خانه های خود بمانند و با مراجعه به مکان های تفریحی و گردشگری استان خود را در معرض زنجیره شیوع ویروس کرونا قرار ندهند.

وی، با اشاره به اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی، توضیح داد: با اجرای این طرح ،بسکمک از مطالبات مردم استان مبنی بر ورود مسافر به استان و تعطیلی مکان های گردشگری و تفریحی پاسخ داده شده است.

مردانی ادامه داد: امید است با همراهی مردم در تداوم اجرای این طرح، شاهد اثرات مطلوب آن باشیم و بتوان از این طریق در مهار شیوع ویروس کرونا پیروز عمل کرد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار چهارمحال و بختکمک خاطر نشان کرد: این طرح تا 20 فروردین ادامه دارد و تا این تاریخ همه مدارس، دانشگاه ها و مراکز گردشگری و تفریحی تعطیل است.

به گزارش خبرنگاران، طرح تقویت فاصله گذاری اجتماعی با هدف کمک به تشدید قطع زنجیره انتقال بیماری با رویکرد کاهش تماس ها،برگزار نشدن اجتماعات و حذف ترددهای غیرضروری در سطح کشور (مصوب ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا) از بامداد آدینه هشتم فرودین ماه شروع و تا 20 فروردین ماه اجرا می گردد و در صورت تصویب ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، اجرای طرح تمدید خواهد شد.

رییس پلیس راه چهارمحال و بختکمک، نیز با اشاره به طرح فاصله گذاری اجتماعی، از اجرایی شدن ممنوعیت تردد در تمام محورهای مواصلاتی منتهی به مناطق گردشگری و تفریحی با هماهنگی فرمانداران شهرستان های استان اطلاع داد.

سید غلامعلی نوربخش در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران افزود: در این طرح، تردد در تمام تفرجگاه ها، پارک ها، اماکن گردشگری و تفریحی استان ممنوع و با متخلفان از سوی پلیس برخورد می گردد.

وی اظهارداشت: براساس مصوبه فرمانداران شهرستان های بن، سامان و کوهرنگ، تردد در تمام محورهای مواصلاتی منتهی به تفرجگاه های به این شهرستان ها به صورت خودجوش با همکاری پلیس، جوامع محلی و فرمانداران ممنوع شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختکمک نیز با اشاره به شیوع ویروس کرونا ،از ممنوعیت ورود یا تردد گردشگران در مناطق حفاظت شده و تالاب های بین المللی چغاخور و گندمان در این استان اطلاع داد.

شهرام احمدی افزود: این ممنوعیت تردد بر اساس مصوبه ستاد ملی و استانی مدیریت و مقابله با کرونا و اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی در آستانه روز طبیعت اجرایی شده و تا اطلاع ثانوی ادامه دارد.

به گفته وی، با حضور 24 ساعته محیط بانان و یگان حفاظت محیط زیست استان، ورود و تردد گردشگران در مناطق حفاظت شده کنترل خواهد شد و از ورود یا تردد افراد در محدوده این مناطق جلوگیری خواهد شد.

اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال وبختکمک نیز با صدور اطلاعیه ای گفت، در راستای مصوبات ستاد پیشگیری و مبارزه با بیماری کرونا ورود به پارک ها و اماکن تفریحی را ممنوع گفت.

در این اطلاعیه آمده است، به منظور قطع زنجیره انتقال ویروس و همچنین به دلیل بارش های خوب بهاری و مرطوب بودن عرصه های ملی و مراتع و آماده نبودن شرایط ورود به این عرصه ها ورود به پارک های جنگلی ، مناطق جنگلی و تفرجگاهی و مرتعی در روز طبیعت ممنوع و با متخلفان به خصوص رانندگانخودروهای متخلف به شدت برخورد خواهد شد.

در سالیان گذشته مردم در سیزدهم فروردین به دل طبیعت می رفتند که سال جاری به دلیل شیوع کرونا مردم از حضور در بوستانها و تفرجگاه ها و طبیعت منع شده اند و بوستان ها و تفرجگاه ها در روز طبیعت تعطیل است.

به گزارش خبرنگاران، بیماری ویروسی کرونا یا کووید 19 به بیشتر کشورهای دنیا سرایت نموده است و سازمان بهداشت دنیای را برآن داشته است تا شرایط فوق العاده اعلام کند.

شست وشوی دست ها با آب و صابون، رعایت بهداشت فردی، خودداری از دست دادن های مکرر و منع سفر و اجتماعات از جمله نکاتی است که پزشکان متخصص برای پیشگیری از شیوع این ویروس توصیه می نمایند.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

datapad.ir: دیتاپد، با مجله فناوری و تخصصی رایانه از همه چیز سر در بیاورید.

منبع: ایرنا
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 27250

به "خبرنگاران طبیعت تعطیل است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران طبیعت تعطیل است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید