داستان غم انگیز سه غول دنیای کسب و کار

به گزارش مجله یک کامپیوتر، در دهه های اخیر، هم افزایی و در کنار هم قرار گرفتن تکنولوژی های دیجیتالی مانند محاسبات ابری، کلان داده، هوش مصنوعی و اینترنت اشیا موجب شکل گیری و توسعه دگرگونی دیجیتالی در دنیا شده است. بهایی که شرکت ها و سازمان ها باید به خاطر بی تفاوتی شان نسبت به تغییر استراتژیک تحولی بپردازند، بهایی گزاف خواهد بود و تجربیات تاریخی هم این موضوع را تایید نموده است.

داستان غم انگیز سه غول دنیای کسب و کار

به گزارش Quora Digest، چه بسیار شرکت های عظیم و مشهوری که در دوره ای، شرکت های برتر و شماره یک صنایع مختلف بوده اند، اما به واسطه ناتوانی و کم توجهی به تغییر و تحولات درحال وقوع به حاشیه رانده شده اند. شرکت های بلاک باستر، یاهو و بوردرز از جمله نمونه های شاخص این ناکامی در شناخت و همگام شدن با تحولات به حساب می آیند و داستان های مربوط به ناکامی آن ها می تواند بسیار آموزنده و عبرت آموز باشد.

داستان اول: شرکت بلاک باستر (Blockbuster) یک شرکت کرایه ویدئو و بازی های ویدئویی در آمریکا بود که در دهه 1990 در اوج پیروزیت و معروفیت بود به طوری که بیش از 60 هزار کارمند داشت و عایدی سالانه ای معادل 9/ 5 میلیارد دلار را به ثبت رسانده بود. با این همه به دلیل بی توجهی رهبران و مدیران این شرکت به تغییر و تحولات تکنولوژیکی که در دهه 1990 درحال وقوع بود این شرکت خیلی زود به سراشیبی سقوط افتاد و در آستانه سال 2000 اعلام ورشکستگی کرد.

رهبران شرکت بلاک باستر حتی به پیشنهاد شراکت با نتفلیکس هم پاسخ منفی دادند. در سال 2000 شرکت نتفلیکس تصمیم گرفت با هدف استفاده از شبکه گسترده مشتریان شرکت بلاک باستر به این شرکت پیشنهاد شراکت دهد و پس از دریافت جواب منفی از جانب مدیران بلاک باستر پیشنهاد خرید آن شرکت به مبلغ 50 میلیون دلار را هم ارائه دادند که باز هم با پاسخ منفی صاحبان بلاک باستر روبه رو شدند.

البته این لجاجت و مقاومت بی دلیل شرکت بلاک باستر در برابر این پیشنهاد های سازنده برای خود آن ها گران تمام شد؛ چرا که درحال حاضر شرکت نتفلیکس یکی از پیروز ترین و ثروتمندترین شرکت های دنیا با بیش از 160 میلیارد دلار سرمایه است حال آنکه امروزه شرکتی به نام بلاک باستر اصلا وجود خارجی ندارد و فقط نامی از آن به جای مانده است آن هم فقط به این دلیل که شرکت نتفلیکس در همان دورانی که بلاک باستر خود را با کرایه دادن بازی های ویدئویی مشغول نموده بود به تغییر و تحولات درحال وقوع در دنیای تکنولوژی توجه بیشتری کرد و با تنوع بخشیدن به فعالیت ها و حوزه های کاری اش توانست آن تغییر و تحولات را به فرصتی برای جهش عظیم خود تبدیل کند.

داستان دوم: شرکت یاهو در سال 2000 حرف های زیادی برای گفتن داشت و به نوعی، معرف اینترنت به دنیایان بود. شرکت یاهو در آن سال ها ارزشی معادل 125 میلیارد دلار داشت و با پولی که در اختیار داشت می توانست هم گوگل و هم فیس بوک را بخرد، اما به خاطر عدم توافق بر سر قیمت این کار را نکرد.

جالب است بدانید که قیمتی که در آن موقع از طرف مالکان گوگل به یاهو پیشنهاد شده بود 3 میلیارد دلار بود. در دهه نخست قرن بیست و یکم شرکت یاهو همچنان به حرکت کند و بی توجه به تغییر و تحولات تکنولوژیک و بازار ادامه می داد تا اینکه شرکت مایکروسافت در سال 2008 پیشنهاد خرید یاهو با قیمت 45 میلیارد دلار را ارائه داد که رهبران یاهو این پیشنهاد خوب را نپذیرفتند و به جهت نادرستی که از چند سال قبل درحال طی کردنش بودند ادامه دادند و این اشتباه را تا سال 2016 ادامه دادند یعنی زمانی که مجبور شدند چوب حراج به یاهو بزنند و نتیجه آن شد که شرکتی به نام وریزون، یاهو را با قیمت 8/ 4 میلیارد دلار خریداری کرد.

اما چه بر سر شرکتی که روزگاری یکه تاز میدان اینترنت بود و حرف اول را در دنیای اینترنت می زد افتاد که به چنین سرنوشت غم انگیزی دچار شد؟ پاسخ این سوال در بی توجهی به دگرگونی های درحال وقوع در زمینه اینترنت نهفته است.

در واقع رهبران یاهو در دهه نخست قرن بیست و یکم به تحولاتی همانند موبایلی شدن اینترنت و اجتماعی شدن آن توجه کافی نداشتند حال آنکه رقبای تازه نفس و جسور یاهو یعنی گوگل و فیس بوک این تحولات را به خوبی رصد کردند و واکنش به موقعی نسبت به آن نشان دادند و به ابرشرکت هایی تبدیل شدند که امروزه 840 میلیارد دلار و 500 میلیارد دلار ارزش دارند و همه جای دنیا نامشان بر سر زبان ها جاری است. حال آنکه کمتر نشانی از اولین غول دنیای اینترنت یعنی یاهو به چشم می خورد.

داستان سوم: شرکت بوردرز یک شرکت فروش کتاب در آمریکاست که در سال 2003 بیش از 1249 فروشگاه در آمریکا و سایر کشور های دنیا در اختیار داشت و عایدی سرشاری را به وسیله خرده فروشی کتاب به خود اختصاص می داد. یکی از عظیم ترین و هولناک ترین اشتباهاتی که این شرکت به دلیل بی توجهی به تغییر و تحولات آینده مرتکب شد برمی گردد به سال 2001 که شرکت بوردرز اقدام به واگذاری بخش تجارت الکترونیک خود به شرکت آمازون کرد و این شرکت را از ورود به حوزه الکترونیک و حضور آنلاین در بازار ها محروم کرد.

جالب آنکه این اشتباه رهبران و مدیران بوردرز به این دلیل وحشتناک تر شد که خریدار این بخش شرکتی بود که بعد ها و با استفاده از پتانسیل های نهفته در بخش تجارت الکترونیک شرکت بوردرز توانست به غول دنیای تجارت الکترونیک تبدیل گردد حال آنکه شرکت بوردرز به دلیل محروم شدن از فعالیت در این حوزه معین کننده و کلیدی سراشیبی سقوط را به سرعت طی کرد و حتی کوشش این شرکت در سال 2010 برای راه اندازی فروشگاه های ویژه کتاب های الکترونیک موسوم به e-book store و e-reader که خیلی دیر بود راه به جایی نبرد و شرکت بوردرز دو سال بعد یعنی در سال 2012 برای همواره بسته شد و به تاریخ پیوست.

در واقع آنچه شرکت مشهور و پیروز بوردرز را از پا انداخت و تمام در ها را به روی آن بست همان بی توجهی به فرایند دگرگونی های آینده سازی بود که موجب شد مدیران و رهبران این شرکت درک درستی از آنچه قرار بود در آینده اتفاق بیفتد نداشته باشند و همچنان به روش ها و فرآیند های قبلی خود پایبند بمانند، غافل از اینکه دگرگونی ها و تحولات به مراتب خانمان براندازتر از آن چیزی بودند که به نظر می رسیدند و بی توجهی به دگرگونی های دیجیتالی عظیم ترین اشتباهی بود که بوردرز مرتکب شد و از سوی دیگر این اشتباه را در رابطه با شرکتی مرتکب شد که در واقع، عظیم ترین خطر و تهدید برای بوردرز محسوب می شد یعنی آمازون.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

datapad.ir: دیتاپد، با مجله فناوری و تخصصی رایانه از همه چیز سر در بیاورید.

منبع: فرارو
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 60935

به "داستان غم انگیز سه غول دنیای کسب و کار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "داستان غم انگیز سه غول دنیای کسب و کار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید