دانش کاربردی جنرالیست ها در حیطه روماتولوژی

به گزارش مجله یک کامپیوتر، به گزارش خبرنگاران، روماتولوژی، علم شناخت بیماری های استخوان و مفاصل (بیماری های رماتیسمی) است. این شاخه از علم به مطالعه و درمان بیماری های بافت همبند و استخوان های بدن انسان توجه دارد. بسیاری از بیماری های مرتبط با روماتولوژی، ریشه سیستم ایمنی دارند. از کارهایی که می توان برای درمان این بیماری استفاده کرد، تغییر در روش زندگی است که شامل ایجاد تعادل بین میزان فعالیت و استراحت، مراقبت از مفاصل، کاهش استرس های روانی و استفاده از یک رژیم غذایی سالم است. علاوه بر دارودرمانی و روش های جراحی، گاهی از رژیم های غذایی خاص ، ویتامین ها و روش های دیگر برای درمان روماتیسم مفصلی استفاده می گردد.

دانش کاربردی جنرالیست ها در حیطه روماتولوژی

کتاب روماتولوژی تألیف دکتر علی افشاری؛ عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در 27 فصل، به جنبه های مختلف کاربرد علم روماتولوژی در شناخت، کنترل و درمان ها برخی بیماری ها و عارضه های جسمانی می پردازد. برخورد با درد مزمن عمومی بدن، درد مزمن تک مفصلی، کمر درد، خشکی دهان و چشم، آفت دهانی، آرتریت روماتوئید، اسکلروز سیستمیک، واسکولیت ها، کمبود ویتامین D و استئومالاسی، آرتریت نقرسی و سندرم درد میوفاشیال از بیماری هایی است که در این کتاب تشریح می گردد.

نویسنده درباره ضرورت تألیف این کتاب در مقدمه نوشته است: دانش پزشکی روزبه روز در حال گسترده تر شدن است. وسعت بسیار آن ناگزیر منجر به ایجاد تخصص ها و فوق تخصص های گوناگون شده و گاه در رشته های فوق تخصصی نیز شاخه های فرعی ایجاد شده است. این تمرکز در زیرشاخه های کوچک از نظر پژوهشی در اجزای طب می تواند مفید باشد، اما پتانسیل این را دارد که آموزش پزشکی به جنرالیست ها (پزشکان عمومی، خانواده، طب داخلی و ...) را تحت الشعاع قرار دهد. کتاب حاضر تلاشی است برای نگاه به روماتولوژی از زاویه سودمندی برای طبابت عمومی. در واقع این نوشتار پاسخی است به این سوال: یک جنرالیست (پزشکی عمومی/ خانواده/متخصص داخلی) به چه دانش کاربردی ای در حیطه روماتولوژی برای طبابتش احتیاج دارد؟

در ادامه بخش هایی منتخب از کتاب معرفی می گردد.

درد تک مفصلی مزمن

عمده موارد درد مزمن تک مفصلی که به جنرالیست و روماتولوژیست مراجعه می نماید، ناشی از استئوآرتریت است و هنر پزشک در افتراق آن از درگیری التهابی مزمن (ناشی از التهاب خودایمن یا عفونی) و ارجاع موارد التهابی به روماتولوژیست است. در سن جوانی تا اوایل میانسالی، آرتروز کمتر رخ می دهد و بنابراین کفه تشخیص علت التهابی سنگین می گردد. خشکی صبحگاهی مفصلی طولانی، به نفع علل التهابی به ویژه آرتریت روماتوئید است.

آرتریت روماتوئید

RA شایع ترین و مهم ترین بیماری اُتوایمن مفصلی است. توجه به این بیماری از طرف جنرالیست ها مهم است، زیرا: RA شایع است (حدود یک نفر در هر 200 نفر جمعیت) و بنابراین یک جنرالیست در طول طبابت خود به موارد آن برخورد خواهد نمود. RA یک بیماری اروزیو است و می تواند باعث تخریب مفصل و دفورمیتی و ناتوانی قابل توجه گردد. هرچه زودتر بیماری تشخیص داده گردد و درمان مناسب تجویز گردد، احتمال کنترل بیماری و پیشگیری از آسیب مفصلی بیشتر است (فرصت طلایی: چند ماه اول بیماری). در بیشتر موارد بیمار قبل از روماتولوژیست، توسط جنرالیست یا ارتوپد ویزیت شده است.

واسکولیت ها

واسکولیت ها یا بیماری های التهابی عروق، گروه هتروژنی از بیماری ها هستند که فصل مشترک آن ها درگیری التهابی عروق است. در مجموع، واسکولیت ها شایع نیستند و یک جنرالیست در دوره طبابت خود ممکن است با تعداد کمی بیمار مبتلا به واسکولیت روبرو گردد، اما با در نظر دریافت اینکه برخی واسکولیت ها ممکن است در صورت عدم تشخیص و درمان به موقع کشنده باشند و در عمده موارد اولین مراجعه بیمار مبتلا به واسکولیت به یک جنرالیست است، ضروری است جنرالیست بداند در چه مواردی به واسکولیت شک کند و بیمار را به روماتولوژیست ارجاع نماید. برای تشخیص واسکولیت، شناختن الگوهای خاص انواع مختلف واسکولیت، بسیار یاری کننده است. علاوه بر آن، در هر فرد که نشانه های التهاب عمومی را دارد (کاهش وزن، تب، ضعف و تعریق) و علائم درگیری یک یا به ویژه چند ارگان بدن را نشان می دهد، واسکولیت مطرح است.

نخستین چاپ کتاب روماتولوژی در 79 صفحه با شمارگان 500 نسخه به بهای 45 هزار تومان از سوی انتشارات پ راهی بازار نشر شده است.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

datapad.ir: دیتاپد، با مجله فناوری و تخصصی رایانه از همه چیز سر در بیاورید.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 31366

به "دانش کاربردی جنرالیست ها در حیطه روماتولوژی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانش کاربردی جنرالیست ها در حیطه روماتولوژی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید