ردپای انسان عصرحجر در حاشیه کویر نمک

به گزارش مجله یک کامپیوتر، به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، بهرام عنانی سرپرست هیات آنالیز و باستان شناسی دهستان مرکزی شهرستان طبس اضافه نمود: فلات مرکزی ایران که بخشی از آن را کویر تشکیل می دهد درباستان شناسی پیش از تاریخ از اهمیت بالایی برخوردار است و محوطه های بسیار مهمی چون سیلک کاشان، استقرارهای دشت قزوین و قم در آن قرار دارند.

ردپای انسان عصرحجر در حاشیه کویر نمک

وی در رابطه با پیشینه فعالیت های باستان شناسی در طبس گفت: شهرستان طبس به دلیل جابجایی بین استان خراسان رضوی، جنوبی و یزد و نیز دوری از مرکز استانی به هیچ وجه مورد مطالعات باستان شناسی قرار نگرفته است.

به گفته عنانی نخستین برنامه جامع دراوایل سال جاری در بخش دستگردان طبس به سرپرستی خود او انجام گرفت که نتایج آن بزودی منتشر خواهد شد.

این باستان شناس اضافه نمود: آنالیز باستان شناسی دهستان منتظریه دومین برنامه جامع باستان شناسی است که دراین شهرستان در حال اجرا است.

او ابراز امیدواری کرد که با همکاری پژوهشکده باستان شناسی واداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان این برنامه در کل شهرستان ادامه یابد و نقشه باستان شناسی کلی آن آماده گردد.

عنانی اضافه نمود: درحال حاضر دهستان منتظریه با حجم عظیمی از کویر لوت و نمک در حال پیمایش توسط هیات آنالیز باستان شناسی برای کشف آثار باستانی است.

وی با ابراز امیدواری برای تبیین الگوهای استقراری دوره های مختلف در کل شهرستان طبس با آنالیز این منطقه و سایر بخشها اضافه نمود:منطقه شرق ایران از نظر مطالعات باستان شناسی در قیاس با مناطق غربی ایران بسیار ناشناخته است.

این باستان شناس در همین حال گفت : کندوکاو در تاریخ ما به حضور در هزاره اول قبل از میلاد مسیح یعنی زمان مادها و هخامنشیان و جنگ و گریز اسکندر با داریوش سوم آخرین پادشاه هخامنشی رهنمون می نماید.

مجوز آنالیز و شناسایی باستان شناسی دهستان منتظریه بخش مرکزی شهرستان طبس در خراسان جنوبی توسط رئیس پزوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری صادر شده است.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

datapad.ir: دیتاپد، با مجله فناوری و تخصصی رایانه از همه چیز سر در بیاورید.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 23628

به "ردپای انسان عصرحجر در حاشیه کویر نمک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ردپای انسان عصرحجر در حاشیه کویر نمک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید