ساخت ابررایانه سیمرغ برای خدمات اینترنت اشیا

به گزارش مجله یک کامپیوتر، رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر کاربرد ابررایانه سیمرغ را مربوط به سرویس های حوزه اینترنت اشیا و هوش مصنوعی بیان کرد و گفت: در صورت تخصیص اعتبار، این پروژه وارد فاز اجرایی می گردد.

ساخت ابررایانه سیمرغ برای خدمات اینترنت اشیا

به گزارش خبرگزاری مالی ایران ،احمد معتمدی با اشاره به امضای توافقنامه میان دانشگاه صنعتی امیرکبیر و پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران برای ساخت ابررایانه سیمرغ گفت: جزئیات این پروژه هنوز نهایی نشده و تا زمانی که این توافقنامه به قرارداد تبدیل نگردد، ابعاد آن تعیین نیست.

وی با بیان اینکه جزئیات بیشتر این طرح در قالب قرارداد تعیین خواهد شد، گفت: ما فعلاً تفاهم نموده ایم که پروژه ای را در قالب سوپرکامپیوتر سیمرغ جلو ببریم.

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به اینکه این ابررایانه بیشتر در حوزه مربوط به خدمات و وظایف وزارت ارتباطات ساخته می گردد، افزود: زمانی که بودجه این پروژه تعیین و ابلاغ گردد، می توان گفت که توان محاسباتی این رایانه چقدر خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه در وهله نخست باید رقم بودجه این پروژه ابلاغ گردد، گفت: به این ترتیب تعیین است که در امسال و یا سال های آینده چه میزان بودجه برای این پروژه در نظر گرفته خواهد شد و بر اساس آن، میزان و نوع تجهیزاتی که برای نصب و راه اندازی این سوپرکامپیوتر احتیاج است، خریداری می گردد.

معتمدی گفت: این پروژه مطابق با احتیاج وزارت ارتباطات تعریف شده و مربوط به کاربردهای خدمات اینترنت اشیا و هوش مصنوعی و اپلیکیشن ها و نرم افزارهای کاربردی خواهد بود. این در حالی است که برای مثال اگر ابررایانه ای برای احتیاجهای وزارت علوم طراحی گردد، باید با دید مربوط به سرویس های علمی و تحقیقاتی و متناسب با احتیاج محققان، اساتید و دانشگاهیان باشد.

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر با تاکید بر اینکه آنچه درخواست وزارت ارتباطات در این طرح است، طبیعتاً جنبه های تجاری قوی تری دارد، اضافه نمود: این پروژه احتیاجمند بیزینس پلن، بیزینس مدل و نیز مشارکت بخش غیردولتی است و بسیاری از جنبه های آن در فاز نخست تعیین و تعریف خواهد شد.

وی با بیان اینکه زمان بندی اجرای ابررایانه سیمرغ هنوز قطعی نشده و باید در قرارداد تعیین گردد، گفت: دانشگاه امیرکبیر قوی ترین واحد دانشگاهی در کشور است که در حوزه ابررایانه فعالیت می نماید. سال 90 نیز در این دانشگاه بزرگترین ابررایانه کشور (ابررایانه ملی) به سفارش معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور طراحی و افتتاح شد که تا به امروز هم سرویس می دهد.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

datapad.ir: دیتاپد، با مجله فناوری و تخصصی رایانه از همه چیز سر در بیاورید.

منبع: اقتصاد ایران
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 32821

به "ساخت ابررایانه سیمرغ برای خدمات اینترنت اشیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساخت ابررایانه سیمرغ برای خدمات اینترنت اشیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید