فاصله بین دزهای واکسن کرونا تغییر می نماید؟

به گزارش مجله یک کامپیوتر، تهران (پانا) - مدت زمان فاصله بین دو دز واکسن کرونا در واقع برترین زمان در نظر گرفته شده است، اما سوالی که پیش می آید این است که آیا این فاصله در آینده هم به همین صورت ثابت خواهد بود یا امکان تغییر در این فاصله های زمانی بین دزهای واکسن وجود دارد.

فاصله بین دزهای واکسن کرونا تغییر می نماید؟

ایرنا، فاصله های زمانی بین دزهای واکسن کرونا در خصوص واکسن های رایج در ایران مانند سینوفارم یا اسپوتنیک وی یا برکت، 4 هفته یا یک ماه است. بعلاوه فاصله زمانی برای تزریق واکسن آسترازنکا بین 8 تا 12 هفته یا 2 تا 3 ماه است.

با این حال گفته می گردد که اگر بین یک تا دو هفته تاخیر در این فاصله های زمانی رخ بدهد، از نظر ایمنی یا اثربخشی برای شخص تزریق نماینده واکسن، مسئله ای ایجاد نمی گردد.

چگونگی معین زمان و مقدار دز واکسن

نکته قابل تامل درباره بیماری کووید 19 و واکسن های کرونا این است که هنوز به یک سالگی ساخت واکسن در دنیا نرسیدیم و این بیماری همچنان یک بیماری نوپدید محسوب می گردد که دانسته های ما در برابر نادانسته ها شاید اندک باشد. بنابراین گذشت زمان می تواند مسائل بسیاری را درباره این بیماری و حتی واکسن ها و فاصله های زمانی بین دزهای آن معین کند.

هادی کریم زاده، متخصص ویروس شناسی پزشکی از آلمان در این رابطه گفت: مطالعات واکسن به طور معمول سال ها طول می کشد و زمان های تزریق و مقدار دزهای واکسن های مختلف، در آزمایش های متعدد به صورت دقیق معین می شوند. در مطالعات پیش بالینی، بعد از تزریق واکسن در فواصل مختلف به حیوانات آزمایشگاهی، آنها را مورد چالش با ویروس قرار می دهند و مقدار ایمنی و تیترهای آنتی بادی را مورد مقدار گیری و ارزیابی قرار می دهند.

وی ادامه داد: در حال حاضر که در پاندمی کرونا قرار داریم، مراکز تحقیقاتی و ساخت واکسن باید در زمانی کوتاه، واکسن هایی موثر و بی خطر را برای ایمن کردن بخش بزرگی از جامعه در دسترس قرار می دادند. بنابراین بخش زیادی از این مطالعات به صورت موازی و فشرده اجرا شده اند. در فرصت های بعدی این مراکز جهت بهبودی و بهینه سازی فاصله ها و دزهای تقویتی این واکسن ها مطالعات تکمیلی را انجام می دهند.

احتمال اندک تغییر فاصله دز اول و دوم واکسن کرونا

با این حال به نظر می رسد فاصله زمانی 4 هفته ای یا یک ماهه بین دزهای اول و دوم واکسن های کرونا در دنیا در آینده هم تغییر چندانی نداشته باشد. ولی نمی توان این موضوع را به طور قطعی گفت و باید در انتظار تحقیقات بیشتر در این زمینه ماند.

محمد رضا فلاحیان، پزشک و متخصص میکروب شناسی و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال در این زمینه به اظهار کرد: فاصله بین تزریق دزهای واکسن بر اساس برترین اثربخشی معین می گردد. احتمال تغییر اساسی در فواصل زمانی بین دو دز اول و دوم واکسن های کرونا خیلی کم است. زیرا تیتر آنتی بادی نوترالیزان و فعالیت سیستم ایمنی سلولار را قبلا خیلی نمی توانستند مقدار گیری نمایند، اما در حال حاضر با توجه به تکنولوژی موجود، می توان این مقدار را مقدار گیری کرد و متوجه می شویم در چه زمانی بیشترین اثربخشی را خواهیم داشت.

وی ادامه داد: از طرفی باید توجه کرد که بیماری کووید 19 نوین است و از طول عمر واکسیناسیون در دنیا حتی یک سال هم نگذشته و در نتیجه باید صبر نموده و شرایط افراد واکسینه شده را آنالیز کنیم.

فلاحیان اضافه نمود: در واقع آنتی بادی های افراد واکسینه شده و سیستم ایمنی سلولی باید آنالیز شده و بر اساس شواهد و داده ها می توان گفت که احتیاج به دز بوستر (یادآور) یا سوم داریم یا خیر.

این متخصص میکروب شناسی گفت: قبلا گفته می شد واکسن سینوفارم دو دز است، اما الان اطلاعاتی داریم که گفته می گردد این واکسن احتیاج به دز سوم در بعضی افراد دارد. بعلاوه درباره واکسن فایزر که در حال حاضر در بعضی کشورها برای کادر درمان یا افراد در معرض خطر یا با نقص سیستم ایمنی، دز بوستر آن تزریق می گردد.

آیا چند روز فاصله بین دو دز مسئله ای ایجاد می نماید؟

باید به این نکته توجه کنیم که در خصوص بسیاری از واکسن ها اجباری نیست که حتما راس 28 روز یا یک ماه، دز دوم زده گردد. معمولا باید در یک فاصله زمانی تزریق گردد که این فاصله برترین زمان برای اخذ بیشترین اثربخشی واکسن است. مثلا در خصوص واکسن آسترازنکا گفته می گردد بین 8 تا 12 هفته یا 2 تا 3 ماه، دز دوم تزریق گردد.

فلاحیان در این زمینه گفت: اگر این زمان بنا به بعضی شرایط به تعویق بیافتد، نباید دز اول را نادیده گرفت و مجدد تکرار کرد، بلکه باید فقط دز دوم را به محض مساعد شدن شرایط تزریق کرد. در مواقع پیک سویه های تازه کرونا ، گاهی این زمان را می توان تا 4 هفته هم کاهش داد.

فاصله دز دوم و سوم هنوز قطعی نیست

به نظر می رسد فاصله های اعلام شده بین تزریق دو دز اول و دوم واکسن در حال حاضر تقریبا معین است و در آینده تغییر چشم گیری نخواهد کرد، اما در خصوص فاصله دز بوستر یا سوم با دز دوم، هنوز به صورت قطعی معین نشده و به آنالیز بیشتری احتیاج دارد.

عاطفه عابدینی، دبیر کمیته علمی کشوری کووید 19 در این رابطه گفت: فاصله بین دو دز واکسن فایزر 21 تا 28 روز است که به طور مثال در انگلستان این فاصله به 3 ماه تبدیل شد. فاصله بین دو دز اول و دوم به وسیله شرکت های سازنده واکسن پیشنهاد می گردد. درباره واکسن اسپوتنیک وی در ابتدا گفته شده بود 28 روز فاصله باشد و سپس به این نتیجه رسیدند که می توان این فاصله را تا 3 ماه هم افزایش داد. بنابراین نمی توان این فاصله را ثابت دانست، اما معمولا فاصله بین دز اول و دوم واکسن را از هر شرکت سازنده به صورت ثابت تحویل می گیریم.

وی ادامه داد: موضوع دیگر، فاصله بین دز دوم و سوم است که در حال حاضر حدود 8 ماه در نظر گرفته می گردد. ولی واقعیت این است که شاید بر اساس سویه های بعدی کرونا، این فاصله 8 ماهه برای دز سوم، به 6 ماه کاهش پیدا کند و هنوز تصمیم قطعی برای آن گرفته نشده است.

عابدینی اظهار کرد: مطالعاتی که تا به امروز در زمینه به تاخیر افتادن دز دوم واکسن کرونا اجرا شده، کاهش اثربخشی را نشان نمی دهد. در نتیجه این طور نیست که اگر یک یا دو ماه تاخیر بین دز اول یا دوم بیفتد، حتما احتیاجی به نادیده گرفتن دز اول داشته باشیم. در واقع می توان دز دوم واکسن را تزریق کرد. البته این طور نیست که فاصله زمانی بین دو مرحله را نامحدود در نظر گرفته و به طور مثال یک سال بعد تزریق کنیم. بلکه فاصله چند روزه تا یک ماه، منجر به کاهش اثربخشی واکسن نمی گردد.

بنابراین به نظر می رسد فاصله های زمانی بین دزهای واکسن کرونا در آینده و بر اساس تحقیقات و مطالعاتی که انجام می گردد، قدری دچار تغییر گردد. هرچند این فاصله ها تا به امروز نزدیک به قطعی شده، اما همچنان باید به این نکته توجه کنیم که هنوز حتی یک سال از عمر ساخت واکسن کرونا در دنیا نگذشته و تقریبا بیشتر واکسن های کووید 19 در دنیا به این علت که در شرایط پاندمی قرار داریم، مجوز مصرف اضطراری دارند.

برترین و قطعی ترین اقدام در حال حاضر، تزریق واکسن کرونا است و باید تزریق با واکسن های تایید شده به سرعت انجام گردد تا از بیماری شدید یا فوت افراد جلوگیری گردد.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

datapad.ir: دیتاپد، با مجله فناوری و تخصصی رایانه از همه چیز سر در بیاورید.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 63802

به "فاصله بین دزهای واکسن کرونا تغییر می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فاصله بین دزهای واکسن کرونا تغییر می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید