محققان دانشگاه رایس ساختار ساندویچی دوبعدی ساختند

به گزارش مجله یک کامپیوتر، برای بهبود طیف سنجی رامان سطحی بهبود یافته، ماده دوبعدی MoSSe ساخته شده که می تواند در تشخیص زیست مولکول ها با این طیف سنجی یاری شایانی کند.

محققان دانشگاه رایس ساختار ساندویچی دوبعدی ساختند

به گزارش گروه فناوری خبرنگاران، محققان دانشگاه رایس ساختار ساندویچی دوبعدی ساختند که می تواند طیف سنجی رامان بهبود یافته سطحی را تقویت کند.

به نظر می رسد که ساختار ساندویچی تشکیل شده از مولیبدن، گوگرد و سلنیوم می تواند برای تشخیص زیست مولکول ها مناسب باشد.

آزمایش های اجرا شده در دانشکده مهندسی براون در دانشگاه رایس روی ترکیب دوبعدی ژانوس نشان داد که می توان از این ماده به عنوان یک پلتفورم جهانی برای بهبود تشخیص زیست مولکول ها در طیف سنجی رامان سطحی بهبود یافته (SERS) استفاده کرد.

با استفاده از این ماده، گلوکز موردآزمایش قرار گرفته تا اثربخشی این ماده در فرایند تشخیص آن با روش SERS معین گردد. نتایج نشان داد که با این ماده دوبعدی فاکتور بهبود SERS صدهزار برابر بهتر شده است.

SERS یک روش شناسایی مولکول ها در غلظت های بسیار کم است که در آن مولکول روی سطح فلز جذب می گردد. با این روش معمولا پروتئین های نانومقیاس در سیال های بدن شناسایی می شوند که در نهایت برای تشخیص بیماری به کار می فرایند.

با این حال، سطوح فلزی معمولا واکنش های جانبی داشته و نویز زمینه ایجاد می نمایند. ماده دوبعدی ژانوس که در دانشگاه رایس ساخته شده، غیرفلزی است. جان لو از محققان این پروژه می گوید: این کار نشان می دهد که ما می توانیم سیگنال های مولکول های هدف را تقویت کنیم. ما قصد داشتیم بدانیم که آیا می توانیم این سیگنال را از نویز های زمینه کاملا جدا کنیم.

پاسخ این سوال مثبت بود و محققان نتایج این یافته ها را در نشریه Nanoscale منتشر کردند.

MoSSe در سال 2017 در آزمایشگاه لو با روش لایه نشانی شیمیایی از فاز بخار ساخته شد. مولیبدن در وسط یک لایه از گوگرد قرار گرفته و در کنار آن سلنیوم قرار گرفته است.

به گفته محققان این پروژه، تفاوت الکترونگاتیویتی هر لایه موجب شده تا این ماده سوپراستار طیف سنجی SERS گردد.

این گروه تحقیقاتی در حال آنالیز ساختار هیبریدی MoSSe با نانوذرات فلزی هستند تا استحکام دوقطبی را نیز بهبود دهند.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

datapad.ir: دیتاپد، با مجله فناوری و تخصصی رایانه از همه چیز سر در بیاورید.

منبع: خبرگزاری دانشجو