مدیریت ناوگان پخش محصول را به بهیاب بسپارید

به گزارش مجله یک کامپیوتر، امروزه اینترنت اشیا (یا IoT برگرفته از سرواژه های Internet of Things) مرزهای دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات را هر روز بیشتر جابه جا می نماید.

مدیریت ناوگان پخش محصول را به بهیاب بسپارید

انرژی هوشمند، کشاورزی هوشمند، دامپروری هوشمند، خانه و ساختمان هوشمند، حمل ونقل هوشمند، سلامت هوشمند و به طور کلی شهر و محیط زیست هوشمند، اصطلاحاتی هستند که شمار بسیاری از مدیران و متخصصان و کسب وکارها را در سراسر دنیا، شیفته ویژگی های این فناوری نوین نموده است.

امروزه کسب وکارهای گوناگون، به شکل فزاینده ای از قابلیت های اینترنت اشیا بهره می گیرند تا کارآمدتر و اثربخش تر عمل نمایند. اینترنت اشیا فرآیند تصمیم گیری را بهبود می بخشد و ارزش کسب وکار را به شکل چشمگیری بالا می برد.

شرکت آرشین آذر مهر فناور (که در ادامه به اختصار از آن با نام آرشین یاد خواهیم کرد) از کسب وکارهایی است که از سال 92 فعالیتش را در حوزه اینترنت اشیا آغاز نموده است.

یکی از اولین نکاتی که در این فناوری باید به آن توجه کرد، این است که تعریف شیء در اینترنت اشیا با آنچه به صورت عام استفاده می گردد متفاوت است؛ در این جا یک شیء می تواند انسانی باشد که دستگاه پایش ضربان قلب در بدنش نصب شده است، دامی باشد با یک فرستنده مشخصات زیستی یا خودرویی باشد که به وسیله حسگرهای تعبیه شده در آن، راننده را از فشار کم لاستیک ها مطلع می نماید. به طور کلی هر شیء جاندار یا بی جانی که بتواند با اختصاص یک آدرس IP، داده ها را روی یک شبکه انتقال دهد، مفهوم اصطلاح شیء در فناوری اینترنت اشیا را تشکیل می دهد.

حامد واعظی، بنیان گذار و مدیرعامل شرکت آرشین است و درباره فعالیت های این مجموعه به جام جم می گوید: پس از این که شرکت به طور رسمی تأسیس شد، حدودا چهار سال اول را به بخش تحقیق وتوسعه (R&D) اختصاص دادیم تا بتوانیم ایده هایمان را به بهترین و قدرتمندترین شکل ممکن، تبدیل به محصول کنیم.

زمینه های اصلی فعالیت مجموعه ما را دو شاخه بسیار مهم و آینده دار از فناوری اینترنت اشیا تشکیل می دهد: مدیریت هوشمند ساختمان و مدیریت هوشمند حمل ونقل. پس از گذشت یک سال و اندی از آغاز رسمی فعالیت مان، خاتمه در سال 94 پیروز به فراوری دو محصولی شدیم که تأییدیه دانش بنیانی را برای این دو محصول دریافت کردیم و تبدیل به یک شرکت دانش بنیان نوپا شدیم. سپس در سال 95 پیروز به اخذ تأییدیه هایی از سازمان تنظیم مقررات سیستم های رادیویی شدیم؛ در ادامه راستامان، در سال 96 توانستیم نسخه 2015 از استاندارد دنیای ISO9001 را کسب کنیم و خاتمه در سال 97 براساس چند محصول نرم افزاری و سخت افزاری مان، تبدیل به کسب وکار دانش بنیان فراوریی وصنعتی شدیم. درنهایت پس از عبور از مراحل مختلف، در اوایل سال 98 بود که وارد بازار داخلی شدیم.

سامانه سخت افزاری کنترل و ردیابی خودروی بِهیاب

سیستم سخت افزاری کنترل و ردیابی خودرو که با نام تجاری بهیاب روانه بازار شده است، درواقع کاربردی فراتر از یک سیستم ردیابی خودرو دارد. در تعریف بهیاب می توان گفت یک توزیع نماینده فناوری اینترنت اشیا (IoT Hub) است که 120 ماژول جانبی مختلف، از کارت های بانکی و کارت های آر اِف آی دی (RFID) گرفته تا اتصال به ئی سی یو (ECU) خودرو و خوانش داده های آن به وسیله این سیستم امکان پذیر خواهد بود.

یکی از مهم ترین ویژگی هایی که مختص بهیاب طراحی و اجرا شده، سیستم ضدسرقت خودرو است. مشکل بارزی که استفاده از دستگاه های دزدگیر خودرو و کار با ریموت کنترل ها در پی داشتند، این بود که پس از دورشدن از خودرو، ارتباط ریموت کنترل با دستگاه دزدگیر قطع می شد و مالک خودرو دیگر اطلاعی از شرایط خودرویش نداشت؛ اما با استفاده از این سیستم ضدسرقت، تمام اطلاعات مربوط به شرایط خودرو به وسیله یک اپلیکیشن تلفن همراه، همواره در دسترس مالک آن خواهد بود.

یکی دیگر از امکانات بهیاب این است که انواع بسیار متنوعی از حسگرها را می توان به آن متصل کرد و این ویژگی برای اداره نمایندگان ناوگان های پخش محصولات، بسیار کارآمد است؛ برای مثال در یک ناوگان پخش دارو، شرایط محیطی برای داروها باید در کل راستا حمل ونقل به طور ثابت حفظ گردد. حالا تصور کنید یکی از رانندگان خودروی حمل دارو، تصمیم بگیرد برای صرفه جویی در مصرف سوخت، هر ازگاهی یخچال خودرو را خاموش کند. این کار می تواند باعث گردد دارویی که به داروخانه می رسد، با وجودداشتن تاریخ انقضای طولانی، فاسد شده باشد. برای برطرف این معضل، با استفاده از سامانه بهیاب می توان حسگرهایی مانند سنسورهای دما و رطوبت را وارد شبکه کرد و حتی سنسوری هم برای پایش و ذخیره اطلاعات مربوط به بازوبسته شدن درهای یخچال خودرو درنظر گرفت. اطلاعات این حسگرها به صورت آنلاین در اختیار کنترل نماینده ناوگان قرار می گیرد تا خدای ننموده معدود رانندگانی در انجام وظایفشان کوتاهی ننمایند.

سایر خدمات اختصاصی شرکت آرشین

مدیرعامل شرکت آرشین درباره یکی از ابتکارهایی که آرشین آن را با همکاری شرکت بیمه سامان در دست اجرا دارد، به جام جم می گوید: سازوکار منحصربه فردی که در دسته بندی بیمه های بدنه خودرو قرار می گیرد، بیمه پیمایشی نام دارد. در این خدمت نوین که حاصل همکاری ما با بیمه سامان است، قیمت بیمه براساس میزان مسافت طی شده خودرو در بازه زمانی یک ساله محاسبه می گردد. میزان مسافتی که خودرو می پیماید، به وسیله سنسورها و ماژول های سخت افزاری بهیاب، برحسب کیلومتر سنجیده شده و برای شرکت بیمه ارسال می گردد تا مبنای محاسبه قیمت بیمه قرار گیرد. با استفاده از این شیوه محاسبه، قیمت بیمه خودرو می تواند به یک پنجم قیمت قبلی برسد که صرفه جویی بزرگی محسوب می گردد.

واعظی در ادامه صحبت هایش، ضمن اشاره به خصوصیات سیستم های رابین و فاکسِن خاطرنشان می نماید: یکی از سیستم های کنترل و ردیابی خودرو که بسیار شبیه بهیاب عمل می نماید و در حال آماده سازی برای عرضه به بازار است، رابین نام دارد. درواقع تفاوت اصلی میان بهیاب و رابین، در این است که رابین نسخه ای ساده سازی شده از بهیاب است و علاوه بر مالی بودن، به طور خاص برای استفاده کاربر عام طراحی شده است. درکنار رابین، سیستم مشابه دیگری در همین زمینه فراوری خواهیم کرد که نام آن فاکسِن خواهد بود. فاکسن از رابین هم مقرون به صرفه تر است و ایده ما به کارگیری هوش مصنوعی در فناوری آن است. فاکسن و رابین هم مانند بهیاب دو سال ضمانت تعویض و 10 سال خدمات پس از فروش را به همراه دارند.

وی، درباره آینده شرکت تحت مدیریتش می گوید: در سال 98 و همزمان با اوایل تجاری سازی سامانه بهیاب، ظرفیت فراوری ما حدود 300 دستگاه در ماه بود؛ این در حالی است که در شش ماهه دوم سال 1400، ماهانه 4000 دستگاه فراوری خواهیم کرد. در حوزه نیروی انسانی نیز ما کارمان را در سال 92 با سه نفر آغاز کردیم و اکنون تیم ما حدودا 40 نفره شده است که بیشتر این افراد، یعنی تقریبا 24 نفرشان، نخبگانی هستند که در بخش تحقیق وتوسعه فعالیت می نمایند. مهم ترین هدفی که مجموعه آرشین در نیمه دوم سال جاری به دنبال تحقق آن است، ورود به حوزه صادرات است؛ کلیه محصولات نرم افزاری و سخت افزاری ما ظرفیت بالایی برای صادرات دارد و اطمینان داریم از لحاظ قیمت و کیفیت، محصولات ما قابل رقابت با محصولات اروپایی است. قیمت محصولات ما تقریبا نصف قیمت نمونه های خارجی مشابه آنهاست.

سامانه نرم افزاری مدیریت هوشمند ناوگان بهیاب پلاس

تمام فرآیند مربوط به مدیریت ناوگان، به وسیله این سامانه انجام می گردد و قابلیت های بسیار متنوعی هم برای این پلتفرم نرم افزاری در نظر گرفته شده است؛ به طور نمونه، بخشی تحت عنوان مأموریت ها در اپلیکیشن بهیاب پلاس تعبیه شده است که کنترل نماینده ناوگان، به وسیله آن قادر خواهد بود برای هریک از خودروهای ناوگانش، چند نقطه مأموریت جداگانه تعریف و به صورت آنلاین، فرایند انجام کار را درخصوص هرکدام از خودروهای ناوگان رصد کند.

از ویژگی های منحصربه فرد و بسیار کاربردی بهیاب پلاس می توان به امکان ردیابی و تشخیص شرایط و موقعیت خودروها، مدیریت تعمیر و نگهداری ناوگان، مدیریت زنجیره تأمین، مدیریت تصادفات و استرداد، مدیریت کاربران و رانندگان، عناوین و مجوزهای مسافرتی و همچنین مدیریت عواملی مانند سرعت، سوخت، دما، رطوبت و ... اشاره نمود که با بهبود کارایی و افزایش بهره وری موجب کاهش کلی هزینه های مرتبط با مدیریت ناوگان حمل ونقل می گردند.

راستاهای ارتباط با آرشین آذر مهر فناور

سایت: www.arshinco.com

اینستاگرام: arshin-co@

تماس: 02158431

فراز سهیلی آزاد - نشان ایرانی 2 / روزنامه خبرنگاران

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

datapad.ir: دیتاپد، با مجله فناوری و تخصصی رایانه از همه چیز سر در بیاورید.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 57756

به "مدیریت ناوگان پخش محصول را به بهیاب بسپارید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مدیریت ناوگان پخش محصول را به بهیاب بسپارید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید