مردم در پرونده ثبت جهانی هورامان نقش محوری دارند

به گزارش مجله یک کامپیوتر، در نشست مدیران میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان های کرمانشاه و کردستان در مورد آینده پرونده ثبت جهانی هورامان بر ضرورت ایفای نقش محوری مردم و بزرگان و فعالان اجتماعی در حفاظت از داشته های فرهنگی و تاریخی منطقه تاکید شد.

مردم در پرونده ثبت جهانی هورامان نقش محوری دارند

میراث آریا: روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه، روز دوشنبه 10 خردادماه نشستی با حضور مسئولان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان های کرمانشاه و کردستان و مدیران پایگاه های بیستون، طاق بستان و هورامان در محوطه تاریخی فرهنگی طاق بستان کرمانشاه برای آنالیز آخرین شرایط فرایند پفراینده ثبت جهانی هورامان برگزار گردید.

جبار گوهری در این نشست اظهار کرد: برای تکمیل و به انتها رسیدن این پفراینده زحمات و رنج های زیادی در سالیان گذشته کشیده شده است.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه اضافه نمود: در این مدت مطالعات ارزشمندی صورت گرفته است که با توجه به این داده ها باید برای حفاظت از این میراث ارزشمند برنامه ریزی گردد.

او بر اهمیت نقش مردم در آینده ثبت جهانی هورامان تاکید نمود و گفت: هدف ابتدایی همه ما به انتها رساندن ثبت جهانی هورامان است و پس از آن باید با تعیین کردن ضوابط و مقررات خاصی برای حفاظت از داشته های ارزشمند فرهنگی و تاریخی منطقه با تاکید بر نقش مردم برنامه ریزی لازم انجام گردد.

گوهری با اشاره به اینکه گردشگران به خاطر تفاوت ها و شرایط فرهنگی خاص منطقه به هورامان سفر می نمایند، بیان داشت: برای حفظ این ارزش ها و جلوگیری از آسیب های احتمالی باید با تدوین ضوابط و مقرارت جامع و استفاده از ظرفیت جوامع محلی از این مواریث صیانت گردد.

او اضافه نمود: چهره های شاخص مذهبی و فعالان اجتماعی متعددی در منطقه هورامان هستند که کاملا دلسوزانه می توانند این شرایط را مهیا نموده و کمک گر پایگاه هورامان باشند.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه توضیح داد: آگاهی بخشی جوامع محلی و آموزش نیروهای بومی از جمله اولویت هایی است که باید در دستور کار پایگاه هورامان قرار گیرد تا به دست خود مردم این ارزش ها حفظ گردد.

او تاکید نمود: در حال حاضر هدف اصلی ما به انتها رساندن پفراینده ثبت جهانی و برندسازی منطقه با پرهیز از هرگونه حاشیه است.

گوهری با بیان اینکه خرده فرهنگ های منطقه باید حفظ شوند، گفت: ثبت جهانی اتفاق عظیمی برای منطقه و کل کشور است، اما باید به گونه ای عمل گردد که ضمن لحاظ کردن دغدغه های عظیمان و فعالان اجتماعی منطقه شرایط لازم برای حفاظت از میراث فرهنگی هورامان فراهم گردد.

او با اعلام اینکه آیندگان ما را قضاوت می نمایند، توضیح داد: یکی از دلایل افزایش سفر به منطقه هورامان تنوع و اصالت فرهنگی آن است و اگر در فرایند حضور گردشگران در منطقه فرهنگ مهمان در فرهنگ میزبان استحاله گردد دیگر چیزی برای ارائه وجود ندارد.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه در انتها تاکید نمود: برای پیشبرد اهداف آینده پایگاه هورامان پس از به نتیجه رسیدن پفراینده ثبت جهانی باید با عظیمان و مردم منطقه بیشترین تعامل شکل بگیرد تا زندگی کماکان در این منطقه جریان و داشته های فرهنگی حفظ شوند.

همچنین در این نشست یعقوب گویلیان تاکید نمود: اگر ثبت جهانی هورامان با برنامه ریزی مناسب پیش برود جدا از این دو استان استان های همجوار را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کردستان اضافه نمود: این اتفاق عظیم نه تنها منطقه غربی ایران بلکه بخش هایی از کشور عراق را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

او با بیان اینکه باید برای بعد از ثبت جهانی هورامان برنامه ریزی گردد، توضیح داد: باید ساختار مناسبی برای آسیب زدایی منطقه ناشی از حضور گسترده گردشگران پیش بینی گردد.

گویلیان با اشاره به اینکه گنجینه های فرهنگی قابل تکرار نیستند، گفت: باید یک ساختار قوی و محلی برای محافظت از این داشته ها طراحی گردد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کردستان در انتها با بیان اینکه آینده ثبت جهانی باید به خیر و برکت برای مردم منطقه تبدیل گردد، اظهار کرد: باید ضوابط قانونی و ساختار مناسبی با تکیه بر نقش مردم طراحی و ابلاغ گردد که این داشته های ارزشمند فرهنگی برای آیندگان حفظ شوند.

در این نشست معاونان میراث فرهنگی و مدیران پایگاه جهانی بیستون و پایگاه اورامانت نیز دیدگاه های خود را مطرح و مقرر شد تا کارگروه فنی پایگاه حریم منظر فرهنگی هورامان متشکل از کارشناسان خبره دو استان تشکیل گردد.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

datapad.ir: دیتاپد، با مجله فناوری و تخصصی رایانه از همه چیز سر در بیاورید.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 58607

به "مردم در پرونده ثبت جهانی هورامان نقش محوری دارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مردم در پرونده ثبت جهانی هورامان نقش محوری دارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید