مرگ فلوید دامن سینما را گرفت ، حذف بر باد رفته به دلیل داشتن مضمون نژادپرستانه

به گزارش مجله یک کامپیوتر، فیلم سینمایی بر باد رفته که منتقدان و کارشناسان آن را از بهترین آثار تاریخ سینما می دانند، به دلیل داشتن محتوای نژادپرستانه از فهرست آثار شبکه تلویزیونی اچ بی او مکس کنار گذاشته شد.

مرگ فلوید دامن سینما را گرفت ، حذف بر باد رفته به دلیل داشتن مضمون نژادپرستانه

به گزارش خبرنگاران از هالیوود ریپورتر، بر باد رفته به کارگردانی ویکتور فلمینگ محصول 1939 از بحث انگیزترین آثار سینمای آمریکا و دنیا هم هست و سال ها به دلیل ارائه تصویری تیره از سیاهان و تقدیس برده داری منشاء نقدهای فراوان بوده است. همزمان با اوج دریافت ناآرامی ها در سراسر آمریکا پس از کشته شدن جورج فلوید سیاهپوست زیر فشار زانوی یک افسر پلیس سفیدپوست، مسئولان شبکه HBO بار دیگر محتوای این فیلم کلاسیک را بازبینی کردند و به کنار گذاشتن موقت آن در شرایط فعلی رای دادند.

سرآغاز این بحث انتشار یادداشت نویسنده فیلمنامه 12 سال بردگی در ستون دیدگاه روزنامه لس آنجلس تایمز بود. جان ریدلی از مسئولان اچ بی او خواست بار دیگر بر باد رفته را بازبینی و به داستان و مضمون آن توجه نمایند. او نوشت: این فیلمی است که برده داری را در مناطق جنوبی آمریکا در قرن 19 تقدیس می نماید، وحشت های آن دوران را نادیده می گیرد و بعضی از دردناک ترین کلیشه های نژادی مردم رنگین پوست را برای همواره ماندگار می سازد. فیلم می خواهد نشان بدهد آنچه در آمریکای آن دوران گذشت، رستاخیزی خونین برای نگه داری از حق داشتن، خریدن و فروختن انسان بوده است.

مسئولان اچ بی او در واکنش به این اعتراض اعلام کردند بر باد رفته را به شکل موقت از فهرست آثار خود حذف می نمایند و آن را با یک بحث تکمیلی درباره زمینه تاریخی داستان و نکوهش آنچه درباره سیاهان و برده داری است دوباره در دسترس علاقه مندان سینما قرار می دهند. آنها معتقدند این فیلم بازتابی است از زمانه خودش و داستان هایی که در ان دوره تاریخی در آمریکا درباره رنگین پوستان و برده ها وجود داشته است. از این رو، نمی توان آن را برای همواره از تاریخ سینما حذف کرد.

فیلم چهار ساعتی بر باد رفته بر اساس رمان پرفروش مارگارت میچل ساخته شد و در دوازدهمین دوره مراسم اهدای جوایز اسکار هشت جایزه برد؛ از جمله بهترین فیلم، بهترین کارگردان، بهترین بازیگران زن و بهترین فیلمنامه اقتباسی. نکته عجیب اینکه هتی مکدانیل به عنوان نخستین زن سیاهپوست برنده اسکار ناچار شد جدا از بازیگران و عوامل سفیدپوست فیلم بنشیند و مسئولان مراسم در انتهای سالن یک میز برایش در نظر دریافتد. ویوین لی و کلارک گیبل بازیگران اصلی بر باد رفته هستند.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

datapad.ir: دیتاپد، با مجله فناوری و تخصصی رایانه از همه چیز سر در بیاورید.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 33571

به "مرگ فلوید دامن سینما را گرفت ، حذف بر باد رفته به دلیل داشتن مضمون نژادپرستانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرگ فلوید دامن سینما را گرفت ، حذف بر باد رفته به دلیل داشتن مضمون نژادپرستانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید