وقتی صدم ثانیه ها اهمیت پیدا می کنند (ویترین بازی: Ten Second Ninja X)

به گزارش مجله یک کامپیوتر، از آرتور سی. کلارک نقل است: اگر اندازه پیشرفته بودن تکنولوژی از حدی فراتر رود، دیگر نمی توان آن را از جادو تشخیص داد. این جمله را می توان به شکل دیگری بازنویسی کرد: اگر اندازه دقت محور بودن بازی سکوبازی دقت محور (Precision Platformer) از حدی فراتر رود، دیگر نمی توان آن را از بازی پازل تشخیص داد. این جمله توصیف گر بازی نینجای ده ثانیه ای ایکس (10 Second Ninja X) است، بازی ای که همان طور که از اسمش تعیین است، در آن ده ثانیه فرصت دارید تا هر مرحله را به اتمام برسانید و این بازه زمانی کوتاه باعث شده که رمز موفقیت در بازی ، به جای این که تسلط یافتن روی سکوبازی دقیق و صحیح باشد، صرفاً پی بردن به این باشد که چطور می توان در کوتاه ترین زمان ممکن تمام ربات های داخل مرحله را از بین برد. فرایند پی بردن به این راه چاره پس از مدتی به یک پازل تبدیل می شود، طوری که وقتی بفهمید در کدام لحظه بپرید، در کدام لحظه شمشیر بزنید و در کدام لحظه شوریکن پرتاب کنید، اجرای عملی آن چندان سخت نخواهد بود.

وقتی صدم ثانیه ها اهمیت پیدا می کنند (ویترین بازی: Ten Second Ninja X)

البته ده ثانیه ای بودن مراحل صرفاً تشریفاتی است. در عمل اگر بخواهید مراحل را سه ستاره کنید، باید هرکدام را در مدت زمانی به مراتب کمتر تمام کنید. گاهی در عرض سه چهار ثانیه و گاهی هم حتی یک ثانیه. این موضوع باعث شده نینجای ده ثانیه ای ایکس به بازی ای تبدیل شود که در آن صدم ثانیه ها هم اهمیت دارند. در واقع بازی یک اچیومنت به نام SO CLOSE دارد که برای به دست آوردن آن، باید موقع تمام کردن یک مرحله، سه صدم ثانیه تا رسیدن به ستاره بعدی فاصله داشته باشید.

این آچیومنت باید به شما ثابت کند که صدم ثانیه چقدر در این بازی اهمیت دارد. تمام کردن بیشتر مراحل در عرض ده ثانیه و گرفتن یک ستاره در آن ها کاری ندارد، ولی اصل تجربه بازی در این خلاصه می شود که مراحل را سه ستاره کنید. در واقع برای باز کردن مراحل بعدی در هر صورت باید بعضی مراحل را سه ستاره کنید و با یک ستاره یا دو ستاره کردن همه مراحل، ستاره های کافی برای باز کردن مراحل آینده نخواهید داشت. بنابراین وقتی که این موضوع برایتان یک دغدغه شود، نینجای ده ثانیه ای ایکس نقطه قوت خود را به نام یک بازی سکوبازی دقت محور نشان خواهد داد.

نینجای ده ثانیه ای ایکس، به لطف گیم پلی سریع و فوق فشرده اش، که در آن پنجره شکست یا پیروزیت در عرض چند ثانیه معلوم می شود، به یک بازی بسیار اعتیادآور تبدیل شده است و موقعی که در حال بازی کردن آن هستید کاری می کند مغزتان روی دور تند کار کند. البته این شاخصه همه بازی های این سبک است، ولی برخلاف بازی ای مثل سوپر میت بوی (Super Meat Boy) مراحل بازی در حدی سخت نیستند که به این نتیجه برسید که نه، این کار من نیست و پس از چند بار تلاش عطایش را به لقایش ببخشید. همچنین همان طور که اشاره کردم، این بازی، (باز هم برخلاف سوپر میت بوی) به مهارت مکانیکی بالا برای پریدن و فرود آمدن و… نیاز ندارد و این موضوع باعث شده درجه سختی بازی در مقایسه با بازی های دیگر این سبک (که معمولاً به طور طاقت فرسایی سخت هستند) قابل تحمل تر باشد. در واقع بزرگ ترین چیزی که درباره نینجای 10 ثانیه ای توجه من را جلب کرد، درجه سختی منصفانه آن بود، طوری که من انگیزه پیدا کردم تا تمام مراحل بازی را سه ستاره کنم و این فرایند برایم هم چالش برانگیز بود، هم لذت بخش. البته برای کسانی که دنبال چالش های فضایی هستند و در نظرشان انجام دادن کارهایی که انسان های میرا از پس شان برمی آیند رضایت بخش نیست، بخشی به نام ماراتون در نظر گرفته شده که در آن باید کل مراحل یک فصل را بدون یک بار مردن یا تلاش دوباره سه ستاره کنید. این تنها آچیومنتی بود که در بازی نگرفتم و تلاشی هم در راستایش نکردم، چون می دانستم کار من نیست.

فارغ از گیم پلی عالی بازی، نینجای ده ثانیه ای در زمینه های دیگر عملکردی معمولی دارد و شاید برای همین به معروفیت بیشتری دست پیدا نکرده است. طراحی هنری بازی بامزه است، ولی چیز دندان گیری نیست و داستان بازی هم هجوی ساده و در نهایت فراموش شدنی از سونیک است. البته به شخصه از این که بازی همین داستان ساده و فراموش شدنی را دارد خوشحالم، چون حس پیشرفت خوشایندی را فراهم می کند. همچنین در طول مکان مرکزی (Hub Level) بازی، که روی کشتی پرنده کاپیتان ریش دراز (Captain Greatbeard)، شرور اصلی بازی واقع شده، یک سری آیتم قابل جمع آوری و مکان مخفی وجود دارد که فرصت مناسبی برای گشت وگذار بین مراحل پرتنش بازی هستند. اگر پیروز شوید هر نه سی دی داخل کشتی را پیدا کنید، یک مینی گیم سرگرم کننده باز می شود که در آن باید در نقش راهبه ای (!) لشکر زامبی ها را بکشید و امتیاز کسب کنید. این مینی گیم برای بازی جمع وجوری مثل نینجای ده ثانیه ای کیفیت خوبی داشت و به شخصه از تجربه آن لذت بردم.

در کل نینجای ده ثانیه ای با این که معروفیت زیادی ندارد، ولی برای من یکی از عناوین دلچسب و حتی خلاقانه در سبک سکوبازی دقت محور بود و در حدی از خود هویت داشت که لایق توجه بیشتری باشد. این بازی دنباله ای برای بازی نینجای ده ثانیه ای (10 Second Ninja) است، ولی اگر آن را بازی نکرده باشید، می توانید از آن لذت ببرید، چون نسخه بزرگ تر و پرورش یافته تر از بازی قبلی است و داستانش هم از آن مستقل است.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

datapad.ir: دیتاپد، با مجله فناوری و تخصصی رایانه از همه چیز سر در بیاورید.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 63439

به "وقتی صدم ثانیه ها اهمیت پیدا می کنند (ویترین بازی: Ten Second Ninja X)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وقتی صدم ثانیه ها اهمیت پیدا می کنند (ویترین بازی: Ten Second Ninja X)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید