وقوع 40 حریق در مراتع و عرصه های محیط زیستی استان

به گزارش مجله یک کامپیوتر، خبرنگاران/اصفهان مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان علت 90 درصد حریق ها را خطای انسانی اعلام نمود و گفت: از ابتدای سال جاری 35 حریق در مراتع و 5 حریق در عرصه های محیط زیستی استان رخ داده است.

وقوع 40 حریق در مراتع و عرصه های محیط زیستی استان

منصور شیشه فروش در گفت و گو با خبرنگاران، اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تا به امروز 35 حریق در مراتع استان رخ داده که 63 هکتار از مراتع استان را تحت تاثیر قرار داده است.

وی با اشاره به اینکه حریق در مراتع استان بیشتر در مناطق غرب و جنوب استان از جمله فریدونشهر، بوئین میاندشت، خوانسار، گلپایگان، چادگان، سمیرم و نطنز رخ داده، اضافه نمود: در عرصه های محیط زیست نیز 5 مورد حریق داشتیم که به حدود 60 هکتار از عرصه های محیط زیستی استان آسیب زده و بیشتر در عرصه های محیط زیستی موته و مناطق حفاظت شده در قمصر و گلپایگان بوده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه علت 90 درصد حریق ها خطای انسانی است، گفت: گردشگرانی که در روزهای تعطیل به مناطق گردشگری و عرصه های زیست محیطی رفته و آتش روشن می نمایند، کشاورزانی که ته مانده مزارع را آتش می زنند و به واسطه باد این آتش سرایت پیدا می نماید، مرتع داران و عشایری که در مراتع آتش روشن نموده و مراقبت نمی نمایند و یا کسانی که اشیا فلزی، شیشه ای و بطری های آب را در طبیعت رها می نمایند همه این عوامل می توانند باعث آتش سوزی شوند.

وی وقوع 10 درصد حریق ها را نیز به خاطر عوامل طبیعی مثل گرمای هوا و وزش بادهای گرم مطرح نمود و اضافه نمود: دمای هوای سال جاری 2 درجه سانتی گراد نسبت به تابستان سال گذشته افزایش داشته، علاوه براینکه به علت بارش های فروردین گیاهان علوفه ای یکساله رویش خوبی داشتند و اکنون با فرارسیدن تابستان خزان نموده اند و با یک حرارت کوچک آتش می گیرند و این آتش دامنه پیدا می نماید.

شیشه فروش به اقدامات اجرا شده برای مقابله با حریق اشاره و توضیح داد: با تقویت تیم های محلی، اطلاع رسانی، هشدار، آموزش و بکارگیری گشت های مراقبت سعی شده حریق ها در بطن خاموش شده و کمترین خسارت به مراتع و عرصه های زیست محیطی استان وارد گردد.

وی به گردشگران و ساکنان مراتع و جنگل های استان توصیه کرد که از روشن کردن آتش خودداری نموده، اگر آتشی روشن کردند از خاموش شدن آن اطمینان کامل حاصل نمایند و به محض مشاهده حریق به شماره 112 هلال احمر، 110 نیروی انتظامی و یا 1504 منابع طبیعی اعلام نمایند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با تاکید بر اهمیت احیاء مراتع و جلوگیری از ورود آسیب به عرصه های زیست محیطی، گفت: عرصه های اولویت دار شناسایی شده و 70 تیم عملیاتی و گشت و مراقبت درحال آنالیز و رصد این عرصه ها هستند. همچنین اطلاع رسانی به مردم اجرا شده و به شهرداری ها و دهیاری ها نیز اعلام شده که پوشش های گیاهی خشک را حذف نمایند، به کشاورزان توصیه شده درختان خشک را از باغات حذف و علوفه های خشک را به صورت مکانیکی حذف نمایند.

وی از سازمان جنگل ها و مراتع کشور درخواست کرد که یک بالگرد مجهز به سبد آب پاش در اصفهان مستقر نمایند و اضافه نمود: در مناطق چادگان و سمیرم احتیاج به احداث دو پایگاه اطفا حریق داریم که باید سازمان جنگل های کشور اعتبارات آن را تخصیص دهند.

شیشه فروش به وقوع یک مورد حریق در باغات استان در شهرستان نطنز اشاره و اظهار داشت: 20 هکتار از باغات منطقه ابیانه دچار آتش شد، به دلیل اینکه علوفه های زیر باغ آتش گرفته و تسری پیدا نموده بود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به درپیش بودن دو ماه دیگر تابستان و گرمای هوا، گفت: مدیریت بحران استانداری اصفهان بار دیگر نسبت به روشن کردن آتش مراقبت نشده در مراتع و عرصه های زیست محیطی به همه بخش ها هشدار جدی می دهد.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

datapad.ir: دیتاپد، با مجله فناوری و تخصصی رایانه از همه چیز سر در بیاورید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 35974

به "وقوع 40 حریق در مراتع و عرصه های محیط زیستی استان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وقوع 40 حریق در مراتع و عرصه های محیط زیستی استان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید