ویروس کرونا وارد ایران خواهد شد

به گزارش مجله یک کامپیوتر، رئیس مرکز مدیریت بیماری های وزارت بهداشت گفت: ویروس کرونا وارد کشور ایران خواهد شد و آمادگی لازم را در کشور داریم.

ویروس کرونا وارد ایران خواهد شد

به گزارش خبرنگار برنامه گفت وگوی ویژه خبری با موضوع ویروس کرونا با حضور دکتر گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری های وزارت بهداشت و مختاری آزاد استاد ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران آغاز شد.

گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری های وزارت بهداشت اظهار کرد: آنچه در فضای مجازی در خصوص ورود کرونا ویروس جدید به کشورهای همسایه منتشر شده با فضای واقعی، تفاوت های زیادی دارد و مرگ و میر کروناویروس جدید نسبت به سایر ویروس های کرونای مهم مانند مرس و سارس، کمتر است.

او اضافه کرد: آنچه امروز شایعه شده که ویروس کرونای جدید به همسایگی ایران رسیده، بر اساس گزارش های سازمان جهانی بهداشت، صحت ندارد.

گویا اظهار کرد: ویروس کرونای جدید در عراق، کردستان عراق و پاکستان و هیچ یک از کشورهای همسایه که عنوان شده، وارد نشده تنها در یک کشور در منطقه، ابتلا به این ویروس تایید شده که آن هم امارات متحده عربی است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های وزارت بهداشت با بیان اینکه ویروس کرونای جدید خیلی شبیه به آنفلوآنزا است، گفت: ممکن است پزشک نیز قادر به تشخیص آن نباشد

او اضافه کرد: اسم کرونا ویروس جدید، نگرانی زیادی ایجاد نموده است و تا وقتی آزمایشات پزشکی اثبات ننموده که ویروس کرونای جدید شناسایی نشده، بهتر است که در محافل علمی با احتیاط در خصوص آن صحبت کنیم.

گویا بیان نمود: خیلی از فیلم هایی که در فضای مجازی در خصوص کرونا می بینیم، غیرمعقول است و صحت ندارد و مونتاژ است. ذات بیماری به این شکل است که دستگاه تنفسی را گرفتار می نماید. در بعضی افراد علائم شدید دیده می گردد و افرادی مبتلا به ویروس که بیماری زمینه ای داشتند یا مسن بودند، جان خود را از دست داده اند. بهتر است به جای ایجاد نگرانی در مردم، اجازه دهیم مردم آن چیزی را که واقعی است ببینند تا نگران نشوند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های وزارت بهداشت درباره احتمال ورود ویروس کرونا به ایران اظهار کرد: این ویروس وارد ایران خواهد شد، اگر کشوری مدعی گردد که اجازه نمی دهم ویروس وارد گردد، حرف غیرعلمی زده شده است. همه کشورها چهار وظیفه داده اند. مسائل را به مردم آموزش دهند، اگر کسی مبتلا شد، کار او به بیمارستان کشیده نگردد، اگر فرد در بیمارستان بستری شد، مراقبت خوبی از او صورت گیرد وکار آنها کمتر به مراقبت ویژه کشیده گردد و در نهایت کمتر جان خود را از دست بدهند.

گویا بیان نمود: زمانی که ویروس وارد کشور گردد، ما آن را پنهان نخواهیم کرد، باید توجه داشت، این بیماری مسئله نگران کننده ای نیست که بخواهیم پنهان کنیم، این ویروس در دوران نهفتگی هم قابل انتقال است. کسانی که وارد کشور می شوند به 3 گروه تقسیم می کنیم، گروه اول کسانی هستند که فاقد علامت و سالم هستند، آنها را آموزش می دهیم که اگر علامتی پیدا کردند با وزارت بهداشت تماس بگیرند، گروه دوم افراد با علائم خفیف هستند که در این صورت نمونه برداری و شرایط فرد را روزانه پیگیری می کنیم، اگر حال آنها فرد به وخامت رفت، او را به بیمارستان منتقل می کنیم و تحت مراقبت قرار می دهیم.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های وزارت بهداشت درباره موارد مشکوک به ویروس کرونا در ایران اظهار کرد: تا به امروز 6 مورد از موارد مشکوک گزارش شده است که همه را آنالیز کردیم، این موارد در شهرهای قم و تهران و یزد و تبریز شناسایی شده بودند که نتایج آزمایش همه آنها منفی بود. 2 بیمار مشکوک به کرونا روز گذشته در تبریز بستری شدند و جواب آزمایش هر 2 بعد از ظهر امروز حاضر شد که این دو فرد مبتلا به آنفلوانزای نوع B بودند.

گویا اظهار کرد: این عفونت درمان اختصاصی و داروی خاص ندارد. حتی داروهای ضد ایدز به این نتیجه رسیدند که نتیجه زیادی ندارد، بیمارستان های خاصی را برای ویروس کرونا در همه استان ّها در نظر گرفتیم و در تهران چند بیمارستان را در نظر گرفتیم و حتی بیمارستان خصوصی درمان های حمایتی خواهد بود.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های وزارت بهداشت درباره منشاء ویروس کرونا بیان نمود: آغاز بیماری را به بازار فروش آبزیان ربط می دهند در صورتی که در فیلم آن همه نوع حیوانی از گوشت سگ و گربه گرفته تا انواع و اقسام ماهی ها و خفاش وجود دارد، لذا سخت است که بتوان فهمید منشاء آن خفاش بوده است.

گویا مهمترین راه پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا را رعایت بهداشت دانست و گفت: البته باید توجه داشت که ویروس از انسان به انسان منتقل می گردد و ما باید رعایت آداب تنفسی را بکنیم. شست وشوی دست ها واقعا اهمیت دارد، اگر فرد بیمار یک شی را لمس کند و فردی بعد از بازه زمانی کوتاه همان شی را لمس کند، احتمال ابتلا به ویروس کرونا وجود دارد. استفاده از ماسک برای کادر درمانی لازم است نه مردم عادی و ما ماسک را برای مردم عادی توصیه نمی کنیم.

خالق وردی خبرنگار واحد مرکزی خبر در چین اظهار کرد: خیابان های پکن بسیار خلوت شده است و عبور و مرور به ندرت انجام می گردد، مردم در خانه ها خود را قرنطینه نموده اند، طبق گفته کمیسیون بهداشت ملی و سلامت چین، بامداد هر روز آمار ابتلا و مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا اعلام می گردد، بر اساس آخرین گزارش ها 8 هزار و 149 تفر به ویروس کرونا مبتلا شده اند، 12 هزار و 167 نفر نفر مشکوک به بیماری هستند و از این تعداد 134 نفر درمان شده و 170 نفر جان خود را از دست داده اند.

او ادامه داد: حدود 65 هزار نفر کسانی بودند که به نوعی با مبتلایان در ارتباط بودند که کمیسیون بهداشت ملی و جهانی چین این افراد را ردیابی نموده و این 65 هزار نفر در لیست آنالیز و چک قرار گرفتند و کنترل شدند و تا به امروز یک هزار و 400 نفر آنالیز و ترخیص شده اند.

خبرنگار واحد مرکزی خبر در چین اظهار کرد: پزشکان گفتند تا زمانی که واکسن و داروی بیماری تهیه نگردد نمی توان در خصوص زمان سرانجام قرنطینه اعلام نظر کرد، بعضی از موارد مثل ماسک و ملزومات، در بعضی از فروشگاه ها کمیاب و گران است.

مختاری آزاد استاد ویروس شناسی دانشگاه تهران در پاسخ به این سوال که این ویروس تا چه اندازه کشنده است؟ گفت: ما بیماری هایی را داریم که آنها را نوپدید می نامیم یعنی بیماری هایی که تا به امروز وجود نداشته اند که این ویروس می تواند جزئی از آنها باشد. این بیماری ها معمولا 70 درصد منشاء حیوانی و ژنوم خاصی دارند. خانواده ویروس کرونا هم دقیقا این ویژگی را دارند و بین انسان و حیوان مشترک هستند.

استاد دانشگاه تهران ادامه داد: طبیعی است وقتی اولین بار ویروسی جدید وارد جامعه انسانی می گردد، می تواند خطرناک باشد اما نکته اصلی این است که وقتی افراد شناخت کافی در خصوص آن ویروس نداشته باشند، ترس و نگرانی بیشتری از آن خواهند داشت اما به مرور زمان با کسب اطلاعات بیشتر از شدت این ترس و نگرانی کاسته می گردد. کرونا از ویروس های خانواده خود مانند مرس و سارس کم خطر تر است.

او در پاسخ به این سوال که میزان مرگ و میر این ویروس در قیاس با آنفلوآنزا چقدر است؟ بیان نمود: طبیعتا مرس و سارس بسیار خطرناک تر بوده اند و تا 10 درصد تلفات جانی داشته اند، در حالی که میزان مرگ و میر در کرونا 2 درصد بوده است و از نظر من بسیار کم خطرتر از ویروس آنفلوآنزایی است که پشت سر گذاشتیم.

در حال تکمیل/

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 28 مهر 1400 بروزرسانی: 28 مهر 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 20862

به "ویروس کرونا وارد ایران خواهد شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ویروس کرونا وارد ایران خواهد شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید