چرا سالانه با کمبود بعضی محصولات کشاورزی روبرو هستیم

به گزارش مجله یک کامپیوتر، تهران (پانا) - نائب رئیس اول کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران گفت بی برنامگی و عدم رعایت الگوی کشت موجب شده تا کشور هر سال با مازاد یا کمبود یک یا چند محصول کشاورزی روبرو باشد .

چرا سالانه با کمبود بعضی محصولات کشاورزی روبرو هستیم

امیر یوسفی در گفت وگو با پانا درباره صادرات محصولات آب بر در شرایط محدودیت منابع آبی، توضیح داد: باید در کشور الگوی کشت وجود داشته باشد و به آن عمل گردد، یکی از اقداماتی که در این زمینه قابل انجام است آن است که الگوی کشت متناسب با منابع آبی مدیریت گردد.

استان های مختلف الگوی کشت متفاوت می خواهند

وی اضافه کرد: منابع آبی در کشور محدود است و همه بر آن اتفاق نظر دارند بنابراین فراوری و صادرات هر محصولی درکشور از توجیه مالی برخوردار نیست. استان های مختلف کشور احتیاجمند نقشه راه و الگوی کشت متفاوت هستند. جهت استفاده از آب هم باید اصلاح گردد و نباید در فراوریات کشاورزی همان الگوها و سیستم های سنتی گذشته مورد استفاده قرار گیرند.

بی برنامگی و عدم رعایت الگوی کشت موجب شده است تا هر سال با مازاد یا کمبود یک یا چند محصول کشاورزی روبرو باشیم و در بعضی از فصول بخشی از فراوری پیاز، سیب زمینی یا گوجه فرنگی از مزارع جمع آوری هم نمی گردد و در عوض بعضی از سال ها با کمبود روبرو هستیم، به گونه ای که مصرف نماینده متضرر می گردد

نائب رئیس اول کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران اسم کرد: فراوریات گلخانه ای نسبت به فراوریات مزارع سنتی مصرف آب بسیار پائین تری دارند به طور مثال آب مورد احتیاج فراوری گوجه فرنگی در گلخانه ها یک دهم مزارع سنتی است. در کشوری مانند هلند که بیشترین عایدی انها از صادرات محصولات کشاورزی است مساحتی فقط در سطح سه استان شمالی ما را دراختیار دارند اما به علت مدیریت منابع آبی بیشترین عایدی آنها از صادرات محصولات کشاورزی است.

وی اضافه کرد: صادرات و فراوری هر محصولی در کشور مزیت نبوده و طبیعی است که صادرات محصولات آب بر کار مالی نیست. استان های مختلف کشور احتیاجمند الگوی کشت متفاوت و نقشه راهبردی معینی هستند و به طور حتم می توان هم صادرات مناسب داشت و هم احتیاجهای داخلی را تامین کرد.

یوسفی گفت: بی برنامگی و رعایت نکردن الگوی کشت موجب شده است تا هر سال با مازاد یا کمبود یک یا چند محصول کشاورزی روبرو باشیم و در بعضی از فصول بخشی از فراوری پیاز، سیب زمینی یا گوجه فرنگی از مزارع جمع آوری هم نمی گردد و در عوض بعضی از سالها با کمبود روبرو هستیم به گونه ای که مصرف نماینده متضرر می گردد.

وی اضافه کرد: در استان گلستان در دو سال متوالی کشاورزی که برای یک هکتار زمین 60 میلیون تومان هزینه نموده است حتی قادر به سود 20 میلیون تومانی هم نبوده است. این شرایط به علت کاهش شدید قیمت ها بوده است و حتی هزینه جمع آوری هم صرفه مالی نداشته است.

وی با بیان اینکه خرید تضمینی به وسیله دولت در این شرایط هم جوابگوی احتیاجها نبوده است، اظهارکرد: اگر الگوی درست اجرا می شد، هم منافع فراورینماینده و هم مصرف نماینده رعایت می شد.

وی تاکید نمود: الگوی کشت با وجود الزام قانونی در کشور اجرایی نشده و این امیدواری وجود دارد که دولت تازه بتواند مسائل بخش کشاورزی را حل نماید و هم فراورینماینده و هم مصرف نماینده شرایط بهتری را تجربه نمایند.

وی درباره مقاومت های احتمالی درجهت اجرای الگوی کشت به وسیله کشاورزان گفت: به جای اجبار و الزام باید کشاورزان را توجیه کرد و آنها را با برنامه های الگوی کشت همراه کرد، طبیعی است که در این جهت حمایت ها هم نقش مهمی خواهند داشت.

اصلاح الگوی کشت احتیاجمند نرخ خرید تضمینی منطقی و متناسب با فراوری است

وی تاکید نمود: در جهت اجرای درست الگوی کشت در خصوص محصولاتی که نرخ خرید تضمینی وجود دارد باید نرخ های منطقی و متناسب با هزینه تمام شده فراوری هم مشخص گردد.

یوسفی اظهار کرد: همیشه در محصولات کشاورزی و صیفی نوسان قیمت وجود دارد اما این محدوده تغییرات قیمتی باید متناسب باشد نه اینکه در بعضی از سالها نرخ پیاز هزار تومان و در بعضی از سالها 10 هزار تومان باشد. باید متناسب با حجم فراوری امکان و ظرفیت استان ها به فراوری اقدام کرد و طبیعی است که در این جهت احتیاج به اطلاعات و آمار دقیق و منسجم هم وجود دارد.

وی با اشاره به تغییرات قیمتی مرکبات اظهار کرد: در حالی که در شب عید نرخ پرتقال حدود 10 هزار تومان بود پس از عید خریدار 1 هزار و 500 تومانی هم نداشت به همین علت در انبارها پوسیده شده و از بین رفت.

وی گفت: به علت مدیریت ناصحیح فشار به انبارداران میوه، سوله داران و جلوگیری از صادرات از یک سو و از سوی دیگر عرضه با نرخ های بسیار پایین به علت نبود تقاضا به معنای زیان مضاعف کشاورز و باغدار است.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

مجله کامپیوتر: از کامپیوتر و IT کلی مقاله و ترفند جالب اینجا داریم

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 65338

به "چرا سالانه با کمبود بعضی محصولات کشاورزی روبرو هستیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا سالانه با کمبود بعضی محصولات کشاورزی روبرو هستیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید