چگونه با مدیریت احساس خود رفتار بچه ها را بهبود ببخشیم

به گزارش وبلاگ 20 بکس، والدین با عصبانی شدن از دست بچه ها می توانند روی طرز رفتار فرزندان خود تأثیر بگذارند اما مدیریت احساسات می تواند بهترین روش برای تأثیر مثبت در رفتارهای بچه ها باشد.

چگونه با مدیریت احساس خود رفتار بچه ها را بهبود ببخشیم

به گزارش وبلاگ 20 بکس به نقل از شیعه نیوز ،تجربه احساساتی از جمله سرخوردگی، عصبانیت، ترس و هیجان در خانه یا محل کار طبیعی است، امّا چگونگی کنار آمدن با این احساسات به عنوان والدین یا رهبر می تواند یاری زیادی به ایجاد یا تخریب روابط کند، امّا ایجاد توانایی برای مدیریت احساسات بسیار لازم است که باید روش مدیریت آن را بلد باشید.

یک تیم فوتبال را درنظر بگیرید که در نیمه اول ملاقات خود از تیم حریف گل خورده است و بازنده نیمه اول مسابقه شناخته می گردد و وقتی اعضای تیم در رختکن جمع می شوند، طبیعی است که همه بازیکنان ناراحت باشند، ولی وظیفه مربی در این تیم چیست؟ آیا او هم باید ناراحتی و عصبانیت خود را به اعضای تیم منتقل کند؟ یا باید با ایجاد انگیزه در بازیکنان، آن ها را راهی زمین مسابقه کند.

کارکرد خوب خانواده، در گرو عملکرد قوی مدیر آن است. مارک براکت، مدیر مرکز هوش هیجانی یل و نویسنده کتاب اجازه احساس در این باره گفته است که تحقیقات در زمینه مدیریت عواطف و احساسات نشان می دهد که توانایی رهبر در مدیریت احساسات، روحیه و انگیزه تیم را معین می نماید. اما این که یک رهبر یا والدین چگونه احساسات خود را مدیریت می نمایند در معین مثبت یا منفی بودن نتیجه تیم یا خانواده بسیار مهم است و تحقیقات نشان داده است که افراد تمایل دارند احساسات خود را به یکی از دو روش سرکوب یا ارزیابی مجدد تنظیم نمایند.

سرکوب کردن احساسات

سرکوب کردن احساسات کاری است که اغلب مردم انجام می دهند. یعنی احساسات خود را پنهان نموده و تظاهر می نمایند که احساس ناراحتی نمی نمایند. اگرچه احتمالا این، رایج ترین استراتژی است، امّا در واقع، منجر به انبوهی از نتایج منفی می گردد و تحقیقات نشان داده است که سرکوب احساسات، پاسخگویی استرس دیگران را بالا می برد.

به عنوان مثال؛ اگر مادری خشم خود را بالا ببرد، فشار خون بچه هایش بالا می رود و ممکن است آن ها مطلع نباشند که او عصبانی است. زیرا نمی توانند به طور واضح بگویند، امّا آن ها از نظر فیزیولوژیکی این موضوع را در ذهن خود ثبت می نمایند که این یک هشدار است و زنگ خطری را به صدا در می آورد.

سرکوب کردن احساسات، همچنین منجر به کاهش روابط نزدیک، احساسات منفی بیشتر، حمایت اجتماعی کمتر، رضایت کمتر داشتن از زندگی، حافظه ضعیف و افزایش فشار خون می گردد.

با توجه به تاثیرات منفی سرکوب کردن احساسات، ممکن است فکر کنید که بیان کامل احساسات ما یک استراتژی موثر است، امّا با این حال، انجام چنین کاری می تواند مسئله ساز و مخرب نیز باشد.

به والدینی فکر کنید که کاملا عصبانیت خود را سر کودک خالی می نمایند، امّا باید درنظر داشت که این تاثیر می تواند آسیب زا باشد و خاطره به جا مانده از این حوادث می تواند مدت ها طول بکشد و این واقعیت نشان می دهد که مغز بر روی موارد منفی تمرکز می نماید و حوادث بسیار احساسی را به بار می آورد.

اگر مربی، ناامیدی خود که در آن لحظه احساس می کرد را بروز می داد، احتمالا اعتماد بازیکنانش را ازبین می برد و به جای الهام بخشیدن، ارتباط و انگیزه، بازیکنان را دچار ترس و اضطراب می کرد.

ارزیابی مجدد

ارزیابی مجدد یا نگاهی گسترده تر، ممکن است موثرترین استراتژی در این شرایط باشد. به عنوان مثال؛ یک مادر می تواند به خود یادآوری کند این کودک فقط خسته است و او واقعا قصد آزار دادن برادر کوچک خود را نداشته است. که در نتیجه، او آرام می گردد و می تواند با سهولت بیشتری به فرزندان خود رسیدگی کند.

وقتی این مربی به خود یادآوری کند که بازی وقتی تمام گردد یعنی این که این فقط یک بازی در فصل است و فرصت های دیگری نیز برای درخشش تیمش فراهم خواهد شد و در نتیجه، ارزیابی مجدد به او یاری می نماید تا آرام گردد و او نیز ممکن است درک کند که بازیکنان از قبل ناامید شده اند و به جای انزجار بیشتر، آن ها به تشویق احتیاج دارندکه در این میان، او ممکن است در جلسه ناامیدی همه را تایید کند، اما این را هم تاکید می نماید که نتیجه این عقب نشینی به عزم بازیکنان برای تسلط بر این چالش و چرخاندن بازی تا 45 دقیقه آینده بستگی دارد.

وقتی رهبران یک گروه و والدین به جای سرکوب، شرایط را دوباره ارزیابی می نمایند، نتایج برای همه بهتر است.

یک مطالعه که روی 15 استاد دانشگاه و مربی و ورزشکاران آن ها انجام داده ایم، حاکی از این است مربیانی که تمایل بیشتری به ارزیابی مجدد دارند معمولا احساسات منفی کمتری نسبت به مربیانی دارند که تمایل به سرکوب احساسات خود دارند.

نشانه های یک رهبر قدرتمند چیست؟

یکی از نشانه های رهبر قدرتمند و والدین، توانایی مدیریت و تاثیرگذاری بر اوضاع عاطفی اطرافیان است.

رهبران در خانواده ها یا محل کار، باید بتوانند در پیروان خود القا و اعتمادبه نفس ایجاد نمایند تا انگیزه خود را حفظ و در برابر مسائل مقاومت نمایند.

برای تاثیرگذاری، آن ها باید بتوانند احساسات خود را به طور موثر تنظیم نمایند.

رهبران و والدین به عنوان الگویی برای افرادی که از آن ها پیروی می نمایند ساز و کار های مقابله ای را نیز آموزش می دهند. به طوری که وقتی یک مادر ناامید می گردد، نفس های عمیق می کشد، همین مثال را به فرزند خود می آموزد و از طرفی دیگر هم، رهبری که در مواقع ضرر و ناامیدی، دیدگاه گسترده تری پیدا می نماید به دیگران یاری می نماید تا همین کار را انجام دهند. در نتیجه، یک فضای بهتری برای همه به وجود می آید تا جایی که شکل گیری و تنظیم احساسات به روش های سازنده مدل سازی و آموزش داده می گردد.

تحقیق درمورد تعاملات رهبر و پیروان، از مزایای بالقوه ارزیابی مجدد پشتیبانی می نماید.

یک مطالعه نشان داده است رهبرانی که هنگام ارائه اخبار بد به جای سرکوب از ارزیابی مجدد استفاده می کردند، بهتر می توانستند به پیروان خود یاری نمایند تا خشم خود را مدیریت نمایند.

پیروان رهبرانی که در این پارادایم از سرکوب استفاده می کردند، خشم بیشتری از خود نشان داده و از رفتار های منفی نسبت به رهبران خود خبر دادند.

تقویت ارزیابی مجدد به منظور مدیریت احساسات

ارزیابی مجدد در واقع بحرانی سخت به نظر می رسد، امّا یک تکنیک سریع وجود دارد که می تواند به شما در انجام این کار یاری کند و راه چاره این است که درمورد مسئله به جای یک تهدید به عنوان یک چالش فکر کنید.

ارائه شواهد نشان می دهد که ارزیابی مسائل به عنوان یک چالش، به افراد یاری می نماید تا وظیفه خود را متمرکز نموده و مراحلی را که باید برای موفقیت بردارند، درنظر بگیرند.

یک چالش باعث ایجاد انعطاف پذیری و درک یک مسئله به عنوان یک تهدید با کاهش عملکرد و انگیزه می گردد که با افزایش سطح استرس در ارتباط است.

در مقابل، درک یک مسئله به عنوان یک تهدید با کاهش عملکرد و انگیزه و همچنین با افزایش سطح استرس در ارتباط است.

یوهان برلین، مدیر عامل موسسه TLEX در این مورد می گوید هنگامی که سطح استرستان بالا است، یک راه سریع برای بازیابی خونسردی خود پیدا کنید چرا که در این صورت می توانید ارزیابی مجدد کنید و نفس عمیقی بکشید.

همچنین تحقیقات نشان می دهد که شما می توانید احساسات خود را به راحتی و صرفا با استفاده از نفس خود آرام کنید.

چرا که این کار، تنفس عمیق، ضربان قلب و فشار خون را افزایش می دهد در حالی که بازدم، سرعت آن را کاهش می دهد.

یک ورزش آسان که حتی در وسط جلسه می توانید انجام دهید این است که برای دو برابر مدت زمان نفس بکشید و اگر کمی بیشتر وقت دارید، این ورزش را امتحان کنید یا بهتر از آن، یک کلاس تنفس را امتحان کنید که یک تمرین تنفسی خاص را انجام می دهد و می تواند شما را به سرعت آرام کند.

تمرین های افزایش مهارت در ارزیابی مجدد شرایط می تواند آمادگی شما را در برابر شرایط استرس زا بیشتر کند و در خاتمه، به یاد داشته باشید که مغز بچه ها تا 25 سالگی کاملا رشد ننموده است و مدیریت احساساتشان تا رشد کامل مغز محدود است که علت آن به طور صد در صد یکی از این دلایل خواهد بود که باعث عصبانیت شما می گردد، ولی اگر به محدودیت آن ها در این احساسات توجه کنید، می توانید با آن ها همدردی کنید.

بنابراین، هر چقدر الگویی بهتر برای آن ها باشید و به آن ها آموزش دهید، مهارت فرزند خود را در کنترل کردن احساساتش بالا می برید.

منبع: جام جم آنلاین

به "چگونه با مدیریت احساس خود رفتار بچه ها را بهبود ببخشیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه با مدیریت احساس خود رفتار بچه ها را بهبود ببخشیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید