کرونا ، خودتعطیلی آخرین ضربه به صیادان مازندران

به گزارش مجله یک کامپیوتر، فصل صید و صیادی ماهیان استخوانی در آب های ساحلی دریای خزر در مازندران در حالی روز 15 فروردین انتها یافت که سهم صیادان شرکت های عضو پره از روزی سالیانه نسبت به سال گذشته نصف شده است و با وجود اینکه معمولا انتها فصل صید با تمدید چند روزه روبرو می شود، امسال با توجه به شیوع کرونا صیادان مازندران از این وقت اضافه محروم شدند.

کرونا ، خودتعطیلی آخرین ضربه به صیادان مازندران

به گزارش خبرنگاران آنلاین به نقل از ایرنا، صید و صیادی در استان و میان مردم مازندران تاریخی به درازای سکونت در اطراف دریاخی خزر دارد و ماهی همواره علاوه بر تامین اقتصاد محلی و خرد مردم این دیار، یکی از مهم ترین اقلام موجود در سبد غذایی ساحل نشینان خزر بوده است.

هر ساله فصل صید و صیادی ماهیان استخوانی مازندران در قالب صید پره از 20 مهر ماه شروع می شود و تا اواخر فروردین و گاهی با تمدید تا نیمه های اردیبهشت ادامه دارد، ولی امسال به خاطر شرایط مناسب آب و هوایی و در دسترس قرار دریافت زودتر ماهیان استخوانی از 15 مهر شروع شد. در این مدت چهار هزار و 200 صیاد مازندرانی در قالب 54 شرکت پره تورهایشان را به آب های خزر می اندازند تا روزی یک ساله خود را صید کنند.

روز گذشته 15 فروردین فصل صید ماهیان استخوانی در دریای خزر به سرانجام رسید و صیادان مجبور به جمع کردن تورهای خود از دل دریای خزر کردند، اما کرکره صیادی ماهیان استخوانی در حالی پایین کشیده شد که نیمی از تورهای صیادان استان خالی بود.

صید سه هزار و 600 تن ماهی

مدیرکل شیلات مازندران در سرانجام روز جمعه و همزمان با جمع شدن آخرین تورها از آب های ساحلی دریای خزر اظهار کرد: در فصل صیدی که گذشت در مجموع سه هزار و 600 تن انواع ماهیان استخوانی از دریای خزر صید شد که نسبت به فصل صید قبل کاهش 48 درصدی دارد.

ولی الله محمدزاده اضافه کرد : از مجموع ماهیان صید شده در فصل صید اخیر 73 درصد ماهی سفید، 14 درصد کفال و 13 درصد از گونه کپور بود.

وی همچنین ارزش ریالی صید امسال ماهیان استخوانی را حدود یکهزار و 680 ملیارد ریال اظهار داشت و گفت که این مبلغ نسبت به سال گذشته کاهش 20 درصدی را نشان می دهد.

به گفته مدیرکل شیلات مازندران، افزایش قیمت ماهیان استخوانی به خصوص سفید تاثیر مثبتی بر جبران کاهش میزان صید داشت و بخشی از کاهش درآمد صیادان را پوشش داد.

پیک نخست صید قربانی سرمای زودرس

معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات مازندران هم درباره علت کاهش صید ماهیان استخوانی گفت: در هر فصل صید 2 پیک بزرگ صید داریم که هرکدام زمان کوتاهی داشته اما بیشترین میزان صید را تعیین می کنند.

قاسم کریم زاده اضافه کرد: نخستین پیک صید مربوط به صید ماهی کفال است، پیک صید ماهی کفال از اواسط مهر ماه تا اواسط آبان است که تقریبا حدود 80 درصد ماهی کفال در این دوره زمانی صید می شود.

وی ادامه داد: صید ماهی کفال به دلیل شورپسندی و تولید مثل در دریا کاملا به آب و هوا، جریان باد و دمای آب بستگی دارد و بهترین شرایط برای صید این گونه دمای نیمه گرم و معتدل است تا اینگونه ماهی را از آب های عمیق به سمت ساحل حرکت دهد.

معاون شیلات مازندران گفت: شروع فصل صید امسال با سردی بیش از اندازه آب همراه بود، این شرایط منجر به کاهش 50 درصدی در صید کفال شد.

به گفته کریم زاده، شرایط نامطلوب آب و هوایی مانع از مهاجرت ماهی کفال به سمت ساحل شد و تقریبا صیادان پیک نخست صید را از دست دادند.

خودتعطیلی کرونایی آخرین ضربه به صید

معاون شیلات مازندران همچنین پیک دوم صید ماهیان استخوانی را مربوط به ماهی سفید مطرح نمود و گفت: پیک صید ماهی سفید که معمولا 70 درصد انباشت تورهای صیادان را از ماهیان استخوانی دریای خزر شامل می شود، از اواسط بهمن شروع می شود و تا اواسط فروردین طول می کشد.

وی اضافه کرد: برخلاف کفال، ماهی سفید از نوع رودکوچ بوده و برای تولید مثل باید به بالادست رودخانه ها مهاجرت کند. امسال مازندران در بهترین شرایط آب و هوایی صید ماهی سفید قرار داشت و از نظر جوی هیچگونه مانعی برای صید وجود نداشت.

کریم زاده ادامه داد: به دلیل اینکه ذخیره ماهیان سفید با توجه تکثیر مصنوعی و تکثیر طبیعی در شرایط مطلوبی قرار داشت، امسال پیش بینی می شد صید ماهی سفید به بالاترین میزان خود برسد که متاسفانه به دلیل شیوع ویروس کرونا این پیش بینی مغلوب گردید.

کریم زاده توضیح داد: شیوع ویروس کرونا با پیک صید ماهی سفید همزمان شد تا بخش قابل توجهی از شرکت های پره صیادی مازندران برای امنیت و سلامت صیادان تورهای خود را جمع کنند و از صید منصرف شوند.

وی گفت: پیک اصلی صید ماهی سفید هفت روز است، سه روز از این را به دلیل کرونا جامعه صیادی تعطیل کرد و چهار روز را نیز دریا در شرایط طوفانی قرار داشت که کاملا بر میزان صید تاثیر منفی داشت.

آیا حمایتی برای صیادان وجود دارد؟

کاهش حدود 50 درصدی صید ماهیان استخوانی از یک سو و از رونق افتادن بازار عرضه به خاطر کرونا از سوی دیگر این توقع را در جامعه صیادی ایجاد کرده است که از حمایت های دولتی برخوردار شوند، موضوعی که مدیرکل شیلات مازندران معتقد است: در حال حاضر راه چاره مشخصی برای حمایت این قشر و جبران بخشی از کاهش درآمد آنها پیشنهاد و ارائه نشده است.

محمدزاده اضافه کرد: شیلات به دنبال راه چارهی برای جبران کاهش درآمد است و همچنین با توجه به افزایش هزینه های حوزه صیادی برای تداوم چرخه صیادی استان باید چارهای اندیشیده شود.

البته به گفته او تقریبا تمامی صیادان پره استان از بسته های معیشتی دولت که در پی شیوع ویروس کرونا در دستور کار قرار گرفت برخودار خواهند بود، اما اینکه چه میزان شرایط صیادان را جبران می کند باید بررسی شود.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

datapad.ir: دیتاپد، با مجله فناوری و تخصصی رایانه از همه چیز سر در بیاورید.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 27492

به "کرونا ، خودتعطیلی آخرین ضربه به صیادان مازندران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونا ، خودتعطیلی آخرین ضربه به صیادان مازندران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید