5 سلاح مدرن دریایی که نبرد های آینده را دگرگون خواهند کرد

به گزارش مجله یک کامپیوتر، وب سایت گجت نیوز - سپهر فاتحی: کشور های مختلف سالانه هزینه زیادی را صرف توسعه ادوات و تسلیحات برای تجهیز نیروی دریایی خود می نمایند. در این مطلب پنج سلاح مدرن دریایی که نبرد های آینده را دگرگون خواهند کرد را معرفی می کنیم. با ما همراه باشید.

5 سلاح مدرن دریایی که نبرد های آینده را دگرگون خواهند کرد

دریا ها و اقیانوس ها مهم ترین جهت حمل نقل در سرتاسر جهان هستند و به همین دلیل کشور های مختلف برای کنترل بر این پهنه در رقابتی دائمی هستند. نتیجه این رقابت، سرمایه گذاری قابل توجه این کشور ها در نیروی دریایی خود است. البته لازمه تسلط بر دریا، برخورداری از سلاح هایی است که می توانند توازن قوا را به میزان قابل توجهی به نفع کشور استفاده نماینده تغییر دهند. در این مطلب قصد پنج سلاح مدرن دریایی را داریم که دقیقا به همین منظور در دست توسعه هستند.

1. موشک هایپرسونیک زیرکن

سلاح اصلی ناو های جنگی برای هدف قراردادن دیگر شناورها، موشک های ضد کشتی هستند. از طرف دیگر، امروزه سامانه های دفاعی پیشرفته و چند لایه ناو های جنگی باعث شده است که از بقا پذیری بالایی در مقابل موشک های ضد کشتی برخوردار باشند. نیروی دریایی آمریکا در این زمینه یک سر و گردن از رقبای خود جلوتر است و ناو های این نیرو حتی توانایی سرنگونی موشک های بالستیک بلند برد را نیز دارند. در حال حاضر دو راه برای غلبه بر این سد مستحکم وجود دارد: پنهانکاری و سرعت.

نیروی دریایی روسیه که از زمان شوروی سابقه به کارگیری موشک های ضد کشتی فراصوت را دارد، راه دوم را برگزیده است. موشک ضد کشتی هایپرسونیک زیرکن سلاحی است که این کشور برای عبور از سد دفاعی ناو های آمریکایی توسعه داده است. زیرکن که در حال حاضر در مرحله آزمایش و ارزیابی است، بر اساس گزارش ها به واسطه برخورداری از موتور رمجت، به سرعت 8 ماخ (هشت برابر سرعت صوت) نیز دست یافته است. تخمین زده می گردد که این موشک در صورت حرکت در ارتفاع پایین حدود 500 کیلومتر و در صورت حرکت در جهت شبه بالستیک حدود 750 کیلومتر برد خواهد داشت. با چنین سرعتی زیرکن شانس بسیار زیادی برای عبور از سد دفاعی ناو های آمریکایی خواهد داشت.

2. موشک ضد کشتی پنهانکار LRASM

آمریکا که سال ها است تکنولوژی پنهانکاری را در سطح وسیعی در نیرو های نظامی خود به کار گرفته است، بر خلاف روس ها گزینه پنهانکاری را برای نفوذ به پوشش پدافندی شناور های دشمن انتخاب نموده است. البته پنهانکاری تنها خصوصیت موشک AGM-158C LRASM نیست. این سلاح مدرن دریایی، مجموعه ای از سنسور های پیشرفته از جمله گیرنده تصویرساز فروسرخ با قابلیت تشخیص اتوماتیک اهداف، گیرنده جی پی اس مقاوم در مقابل اخلال، گیرنده غیرفعال راداری، سامانه هشدار دهنده امواج رادار و … است.

اطلاعاتی که این گیرنده ها به دست می آورند با استفاده از نرم افزار هوش مصنوعی با یکدیگر ترکیب شده و به موشک برای یافتن هدف یاری می نماید. موشک LRASM به معنی واقعی سلاحی هوشمند است که توانایی تشخیص شناور های دشمن از شناور های غیرنظامی و شناور های نظامی خودی را دارد و حتی می تواند برای هدف قراردادن قسمت خاصی از شناور دشمن (برای مثال سامانه های دفاعی شناور) برنامه ریزی گردد. LRASM بر اساس موشک کروز JASSM-ER با برد 1000 کیلومتری طراحی شده است، اما گیرنده های این موشک باعث افزایش وزن و کاهش ذخیره سوخت شده که باعث می گردد برد LRASM کمتر باشد (بر اساس تخمین ها حدود 800 کیلومتر در نمونه کشتی پرتاب). این موشک از سال 2018 در نیروی دریایی آمریکا در خدمت است.

3. پهپاد سوخت رسان MQ-25A

ناو های آمریکایی که در اقیانوس آرام حضور دارند امروزه با مسئله ای اساسی رو به رو هستند. ارتش خلق چین با استقرار موشک های کروز ضد کشتی در خاک خود و در جزایر تحت حاکمیت خود در اقیانوس آرام عملا ورود نیروی دریایی آمریکا به این محیط در شرایط جنگی را به چالش کشیده است.

در صورت وقوع جنگ، ناو های آمریکایی باید در خارج از برد این موشک ها بمانند و بنابراین جنگنده های این نیرو باید در فاصله زیاد از پایگاه های هوایی و ناو های هواپیمابر و در مقابل پدافند هوایی و جنگنده های چینی به عملیات بپردازند. فعالیت در چنین فاصله ای احتیاجمند سوختگیری هوایی است، که یا توسط جنگنده های F/A-18 انجام می گردد که به دلیل ظرفیت کم این جنگنده ها باعث ایجاد محدودیت می گردد و یا توسط هواپیما های عظیم KC-130 صورت می گیرد که البته حضور این هواگرد های گران قیمت و بی دفاع در محیطی که گفته شد، آن ها را در معرض خطر سرنگونی توسط دشمن قرار می دهد.

در پاسخ به این مشکل، نیروی دریایی آمریکا پهپاد سوخت رسان Stingray MQ-25A را توسعه داده است. استینگری یک پهپاد پنهانکار خودمختار است که این خصوصیت بقا پذیری آن را افزایش داده و در کنار جنگنده های پنهان کار F-35، به آمریکا امکان انجام حمله در عمق منطقه تحت تسلط دشمن را می دهد. همچنین برد 900 کیلومتری این سلاح مدرن دریایی، احتیاج به نزدیک شدن ناو های هواپیمابر به مناطق خطرناک را بر طرف نموده است. استینگری هم اکنون در حال پشت سر گذاشتن مراحل آزمایش و ارزیابی است و در آینده نزدیک وارد خدمت خواهد شد.

4. موشک CPS

در حال حاضر، تنها سلاحی که می تواند به هر هدفی در هر کجای زمین حمله کند، موشک بالستیک قاره پیما است. اما این موشک ها از دقت کمی برخوردار هستند و عملا هیچ کدام از موشک های بالستیک قاره پیما در خدمت، کلاهک متعارف حمل نمی نمایند و همگی دارای کلاهک های هسته ای هستند. نیروی دریایی آمریکا یک سلاح مدرن دریایی را در دست توسعه دارد که به این کشور امکان حمله دقیق به هر هدفی و در هر کجای جهان را در کمتر از یک ساعت می دهد. نام این سلاح، سلاح حمله سریع متعارف یا به اختصار CPS است. این سلاح یک موشک هایپرسونیک است و قرار است طیف وسیعی از شناور های سطحی و زیرسطحی آمریکا به این موشک مجهز شوند.

5. اقیانوس اشیاء

حتما تا کنون اسم اینترنت اشیاء به گوشتان خورده است. اینترنت اشیاء به مجموعه ای از دستگاه ها و گجت های هوشمند گفته می گردد که به وسیله اینترنت به یکدیگر متصل هستند. اقیانوس اشیاء نیز مفهوم مشابهی است. این طرح شامل مجموعه ای از گیرنده ها است که در اقیانوس قرار می گیرند و همگی به یک سرور ابری متصل هستند. این سنسور ها می توانند اطلاعات مختلف مانند دمای آب، شرایط جوی و حتی موقعیت و فعالیت جانداران دریایی و همچنین شناور های نظامی و غیرنظامی را ثبت نمایند.

این سنسور های اطلاعات خود را به سرور ابری ارسال می نمایند و تصویری دقیق و لحظه ای از یک منطقه وسیع را در دسترس کاربر قرار می دهند. در زمینه نظامی، چنین ابزاری امکان رصد لحظه ای تحرکات و کشف موقعیت دقیق نیرو های دشمن را فراهم می نماید و حتی می تواند به کشف زیردریایی ها که کار بسیار مسئله ای است نیز یاری کند. برنامه اقیانوس اشیاء در حال حاضر توسط دارپا در حال دنبال شدن است و فاز دوم این برنامه به تازگی شروع شده است.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

datapad.ir: دیتاپد، با مجله فناوری و تخصصی رایانه از همه چیز سر در بیاورید.

منبع: برترین ها
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 35538

به "5 سلاح مدرن دریایی که نبرد های آینده را دگرگون خواهند کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 سلاح مدرن دریایی که نبرد های آینده را دگرگون خواهند کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید