5 سناریو برای افزایش یارانه ها در دولت رئیسی، کدام سناریو قوی تر است؟

به گزارش مجله یک کامپیوتر، به گزارش خبرنگاران، چند سناریو برای افزایش یارانه ها یا تغییر آن در دولت رئیسی مطرح است، از وعده ای شخص رئیس جمهور داده تا موافقت وزیر کار با افزایش یارانه ها و طرح یارانه پدرانه مرکز پژوهش های مجلس.

5 سناریو برای افزایش یارانه ها در دولت رئیسی، کدام سناریو قوی تر است؟

کارت اعتباری معیشت

تخصیص کارت اعتباری معیشت وعده ابراهیم رئیسی است. جزئیاتی هم از آن هم منتشر شده و باید از سه ماه بعد این طرح اجرا شود.

ابراهیم رئیسی برای کاهش هزینه خانواده ها وعده داده که کارت اعتباری معیشت صادر می شود. بر این اساس به ازای هر یک از اعضای خانوار در سه دهک اول 200 هزار تومان و دو دهک بعدی 150 هزار تومان اعتبار ماهانه قرض الحسنه با کارمزد دو درصد تخصیص یابد.

این یارانه برای خانواده پنج نفره سه دهک اول 200 هزار تومان و برای دهک های چهارم و پنجم 150 هزار تومان به ازای هر نفر است. آنطور که رئیسی گفته این یاری های معیشتی قرار است به دولت برشود اما او گفته به خانواری که در پرداخت اقساط مشکل داشته باشد یارانه بازپرداخت تعلق می گیرد.

وزیر کار موافق افزایش یارانه ها

جوان ترین وزیر کابینه دولت رئیسی موافقت خود را با افزایش یارانه ها اعلام نموده است. وزیر کار از روش نو برای شناسایی مشمولان یارانه گفته است.

حجت الله عبدالملکی گفته است: قطعا این یارانه ای که الان پرداخت می شود اثر رفاهی ویژه ای ندارد.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از مهم ترین وزارتخانه ها برای شناسایی مشمولان است و به گفته وزیر کار قرار است مشمولان به وسیله سامانه رفاه ایرانیان شناسایی شوند.

یارانه 450 هزار تومانی

سومین سناریو افزایش یارانه ها به پیشنهاد معاون مالی رئیس جمهور برمی شود. محسن رضایی وقتی کاندیدای ریاست جمهوری بود گفت که یارانه ها را 10 برابر می نماید و 60 میلیون نفر یارانه 450 هزار تومانی می گیرند.

بنابراین سومین سناریو در دولت به اظهارات معاون مالی برمی شود که به احتمال زیاد پیشنهاد افزایش 10 برابری را در دولت مطرح می نماید.

حذف یارانه در مقابل وام آسان

یکی دیگر از اعضای دولت که در موضوع یارانه ها درگیر است، وزیر اقتصاد است.

وزیر اقتصاد به طور صریح نظر خود را درباره افزایش مبلغ یارانه ها نگفته است اما آنطور که او وعده داده قرار است به خانوارها وام آسان پرداخت شود. اگر قرار باشد مردم دسترسی آسانی به وام داشته باشند این ساده سازی باید با کاهش نرخ سود بانکی، افزایش تعداد اقساط، افزایش اندازه وام، حذف شرط سپرده گذاری و … انجام شود.

یارانه پدرانه

جدا از بدنه دولت، در مجلس هم زمزمه های در حوزه کاهش یا افزایش یارانه ها وجود دارد، مجلسی ها در پی این هستند که موضوع حذف یارانه ها را به رفراندوم بگذارند.

از سوی دیگر مرکز پژوهش های مجلس به تازگی در گزارشی پیشنهاد یارانه شبه نقدی را مطرح نموده است. اگر قرار باشد این پیشنهاد اجرایی شود، یارانه ها حذف و به جای آن یارانه مسکن، سلامت، آموزش، تغذیه، نگهداری بچه ها و بهبود فضای بازار کار به مردم داده می شود.

مرکز پژوهش های مجلس بعلاوه در گزارش خود آورده است: در طرح یارانه پدرانه، قرار است با تعداد زیادی خرده فروش مواد غذایی قرارداد منعقد شود و مشمولان یارانه، محدود به خرید مواد غذایی از این فروشگاه ها شوند تا در این صورت، افراد در انتخاب کیفیت اجناس مصرفی آزادی داشته و جلوی فساد در توزیع کالاها گرفته شود.

در بین پنج سناریویی که برای افزایش یارانه ها مطرح است، سناریور کارت اعتباری معیشت یعنی وعده ابراهیم رئیسی از دیگر سناریوها قوی تر است.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

datapad.ir: دیتاپد، با مجله فناوری و تخصصی رایانه از همه چیز سر در بیاورید.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 63920

به "5 سناریو برای افزایش یارانه ها در دولت رئیسی، کدام سناریو قوی تر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 سناریو برای افزایش یارانه ها در دولت رئیسی، کدام سناریو قوی تر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید