50 درصد از آسیب های ورزشی قابل کاهش است، اهمیت رعایت اصول ورزشی

به گزارش مجله یک کامپیوتر، حمیدرضا مقتدایی منش در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد: با رعایت برخی اصول می توان آسیب های ورزشی را تا 50 درصد کاهش داد و بهترین درمان آسیب های ورزشی در واقع پیشگیری است و هر ورزشکار قبل از اینکه به زمین ورزشی برود باید یکسری کارها را انجام دهد تا آسیب های ورزشی به حداقل برسد.

50 درصد از آسیب های ورزشی قابل کاهش است، اهمیت رعایت اصول ورزشی

وی افزود: این کارها شامل چهار مرحله نرمش، حرکات کششی، گرم کردن بدن و استراحت بدن هستند که هر مرحله را باید بین 5 تا 10 دقیقه انجام داد و با انجام این مراحل، ورزشکار می تواند فعالیت ورزشی را شروع کند و ادامه دهد و این مراحل مذکور به ورزشکاران توصیه می شود چرا که بهترین راه جلوگیری از آسیب های ورزشی هم رعایت این مراحل چهارگانه است.

مقتدایی منش مزایای مراحل فوق را برای ورزشکار تشریح کرد و گفت: اولاً این کارها از لحاظ روحی روانی به ورزشکار حس خوبی می دهد و باعث می شود عملکرد ورزشکار بهتر شود. ثانیاً دردی که پس از تمرینات ورزشی ممکن است رخ دهد را کمتر می کند. ثالثاً باعث افزایش انعطاف پذیری تاندون ها، لیگامان ها، عضلات، استخوان و مفاصل می شود که به نوبه خود می تواند آسیب به این اجزا را کمتر کند.

وی در پاسخ به این سوال که ورزشکاران در شرایط کرونایی چگونه می توانند فعالیت ورزشی خود را ادامه دهند؟ گفت: ورزشکاران حتماً باید تمام پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند و ورزشکار پس از 14 روز اگر تست پی سی آر 2 بار منفی بود، آنگاه می تواند فعالیت ورزشی خود را با رعایت دستورالعمل های بهداشتی شروع کند.

مقتدایی منش افزود: به ورزشکاران توصیه می شود ضمن رعایت اصول بهداشتی در فضای باز ورزش کنند و فردی که نیاز به تمرین دارد باید حتماً پروتکل های بهداشتی را رعایت کند و همچنین وسایل ورزشی و محیط ورزشی را حداقل روزی دو بار ضدعفونی کند.

وی بیان کرد: از لحاظ پزشکی ورزشی جهانی، به دلیل شرایط کرونایی ورزش هایی را می توان انجام داد که بیشتر انفرادی باشند مانند دو و دوچرخه سواری و ورزش هایی که منجر به تماس انفرادی می شود مانند کشتی، تکواندو و ورزش های رزمی باید در شرایط کرونا انجام نشوند.

مقتدایی منش گفت: وقتی یک ورزشکار دچار آسیب می شود باید 4 اقدام که عبارت اند از استراحت دادن به ورزشکار موقع آسیب، قرار دادن کمپرس آب یخ بر روی قسمت آسیب دیده، بی حرکتی به روش های مختلف مانند بانداژ، اتل گیری یا گچ و در نهایت هم عضو آسیب دیده باید بالا نگه داشته شود.

وی افزود: اگر آسیب توسط پزشک و فیزیوتراپ تیم تشخیص داده شده جزئی باشد می توان به همین اقدامات فوق بسنده کرد ولی اگر شدت آسیب بالاست و جدی است و نیاز به اقدامات و بررسی دارد باید فرد مصدوم با هماهنگی پزشک یا فیزیوتراپ تیم به متخصص طب ورزشی یا پزشک متخصص ارتوپد ارجاع داده شود.

آسیب های ورزشی بانوان و مردان

مقتدایی منش با اشاره به اینکه برخی ورزشکاران پس از آسیب های جسمی دچار مسائل روحی می شوند، گفت: نتیجه بسکمک از عمل ها مثلاً عمل آسیب رباط صلیبی تا 90 درصد است و اگر پزشک و بیمار با هم تطابق داشته باشند و دستورات پزشک و فیزیوتراپ به خوبی انجام شود پس از 6 تا 9 ماه ورزشکار می تواند به زمین ورزش برشود.

وی در ادامه تأکید کرد: به ورزشکاران توصیه می شود برای اینکه کمتر دچار آسیب ورزشی شوند تمام مراحل گفته شده را توجه کرده و اصول تمرینات ورزشی را رعایت کنند. ورزشکاران باید به طور متوسط در هفته سه بار و هر بار بین 20 تا 30 دقیقه تمرین ورزشی داشته باشد. ورزشکار نباید بلافاصله با شدت بالا ورزش را در یک زمان کوتاه انجام دهد چرا که این موضوع باعث وارد شدن آسیب شدید به بدن می شود.

این متخصص ارتوپد افزود: اصولاً آسیب های ورزشی در آقا و خانم متفاوت است و به مواردی مانند سن، جنس، تغذیه، ساختار بدنی و عوامل محیطی بستگی دارد. به طور مثال آسیب ورزشی در پارگی رباط صلیبی قدامی در خانم ها دو تا چهار برابر بیشتر از آقایان است و علت آن هم مربوط به ساختار بدنی خانم ها و مسائل هورمونی بدن است و یا اینکه آسیب های ورزشی در مچ دست خانم ها بیشتر از آقایان است.

وی در ادامه گفت: توصیه می شود خانم ها ورزش هایی را که با فشار پایین و به شکل تدریجی و مداوم هستند، انجام دهند چرا که ساختار بدنی خانم ها با آقایان متفاوت است.

مقتدایی منش در تشریح دلایل آسیب های ورزشی در فوتبال بیان کرد: در ایجاد آسیب های ورزشی بسکمک از عوامل مثل تاکتیک، عدم گرم کردن ورزشکار، انجام حرکات ناصحیح، روش های علمی و آموزشی در تمرینات تیم و حتی مربی دخیل هستند.

وی افزود: پزشک نقش مهمی را در تیم ورزشی دارد. در واقع پزشک تیم نقش زیادی در آموزش های پزشکی و جلوگیری از آسیب های وزرشی دارد. آسیب جزئی از ورزش است ولی آسیب های ورزشی باید به حداقل برسد و با رعایت اصول گفته شده و البته کمک دریافت از پزشک تیم می توان آسیب های ورزشی تا 50 درصد کاهش داد.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

datapad.ir: دیتاپد، با مجله فناوری و تخصصی رایانه از همه چیز سر در بیاورید.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 36569

به "50 درصد از آسیب های ورزشی قابل کاهش است، اهمیت رعایت اصول ورزشی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "50 درصد از آسیب های ورزشی قابل کاهش است، اهمیت رعایت اصول ورزشی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید