HMS چیست؟ هرآنچه که باید در مورد سرویس های موبایل هواوی بدانید

به گزارش مجله یک کامپیوتر، مجله دیجی کالا - یوسف اسفندیاری: اخبار مربوط به تحریم های آمریکا علیه هواوی طی سال گذشته آن قدر سروصدا به راه انداخته که بسیاری از افراد ناآشنا با دنیای تکنولوژی هم با خبر های مربوط به این موضوع روبرو شده اند. به دلیل این تحریم، هواوی دیگر نمی تواند با شرکت های آمریکایی همکاری داشته باشد و فقط مجوز های موقتی برای همکاری محدود صادر شده است. به همین خاطر، گوشی های جدید هواوی نمی توانند از سرویس های موبایل گوگل بهره ببرند.

HMS چیست؟ هرآنچه که باید در مورد سرویس های موبایل هواوی بدانید

اما چرا سرویس های موبایل گوگل برای هواوی اهمیت زیادی دارد؟ این سرویس ها که به آن ها GMS گفته می شود، بخش بسیار مهم بیشتر گوشی های اندرویدی محسوب می شوند. این سرویس ها شامل چندین اپلیکیشن، API های مختلف و سرویس های مهمی مانند گوگل مپ، گوگل درایو، یوتیوب، گوگل فوتوز، پلی استور، گوگل کروم و دیگر موارد هستند.

بدون سرویس های موبایل گوگل، گوشی های هواوی نه تن ها محصولات مهم گوگل را از دست می دهند، بلکه کاربران برای دسترسی به اپلیکیشن های مهمی مانند فیسبوک، واتس اپ، اینستاگرام و دیگر موارد مشهور با مسائل زیادی روبرو می شوند. در ضمنً باید خاطرنشان کنیم که تعداد زیادی از اپلیکیشن ها برای عملکرد صحیح متکی بر زیرساخت های ارائه شده توسط گوگل هستند.

هواوی برای مقابله با این محدودیت به ناچار دست به توسعه سرویس های موبایل اختصاصی موسوم به HMS زده است. با عرضه نسخه جهانی گوشی های آنر 9 X پرو، هواوی میت Xs و آنر ویو 30 پرو، سرویس های موبایل هواوی بار دیگر در مرکز توجه قرار گرفته اند.

در این مطلب قصد داریم به صورت مختصر و مفید به ویژگی های HMS بپردازیم و این موضوع را مطرح کنیم که این سرویس های برای گوشی های جدید هواوی و آنر چه امکاناتی را ارائه می کنند.

سرویس های موبایل هواوی (HMS) چه هستند؟

به زبان ساده HMS یک پلتفرم ارائه شده توسط هواوی است که به عنوان جایگزین سرویس ها و اپلیکیشن های گوگل مانند جیمیل، گوگل مپ و دیگر موارد در گوشی های هواوی و آنر قرار است انجام وظیفه کنند.HMS همچنین برای توسعه دهندگان ابزار های و سرویس هایی را ارائه می دهد تا بتوانند اپلیکیشن های موردنظر خود را توسعه دهند. هواوی با ارائه HMS قصد دارد تمام امکاناتی که گوگل برای کاربران و توسعه دهندگان ارائه می دهد، فراهم کند.

پلتفرم HMS از دو بخش مربوط به کاربران (مانند اپ استور AppGallery) و بخش مربوط به توسعه دهندگان موسوم به HMS Core تشکیل شده است. HMS Core شامل API ها، SDK ها و سرویس هایی است که توسعه دهندگان می توانند برای خلق و بهبود اپلیکیشن ها از آن ها استفاده کنند.

باید خاطرنشان کنیم که سرویس های موبایل هواوی از مدت ها قبل وجود داشته اند، ولی بعد از تحریم های آمریکا، هواوی تصمیم گرفت وسعت آن را افزایش بدهد و به صورت گسترده تری ارائه کند. در حال حاضر، نسخه جهانی آنر 9 X پرو، آنر ویو 30 پرو و گوشی تاشو هواوی میت Xs از این سرویس ها به همراه اپ استور AppGallery بهره می برند. همچنین در گوشی هایی که هواوی و آنر پیش از تحریم ها عرضه کرده اند، HMS قابل دسترس است.

هواوی این ادعا را مطرح کرده سرویس های موبایل این شرکت بیش از 570 میلیون کاربر فعال ماهانه دارد و کاربران بیش از 170 کشور هم به اپ استور App Gallery دسترسی دارند. مطابق انتظارات، تمام گوشی های جدید هواوی، مانند سری P40، همراه با این سرویس های موبایل روانه بازار خواهند شد. حتی اگر به هر نحوی ارائه سرویس های گوگل در این گوشی ها ممکن شود، به احتمال زیاد هواوی به توسعه HMS ادامه خواهد داد.

سرویس های موبایل هواوی شامل چه چیز هایی هستند؟

در سمت کاربر، این سرویس ها امکانات زیادی را به عنوان جایگزین GMS ارائه می دهند. مهم ترین اپلیکیشن هم اپ استور AppGallery است که قرار است جای خالی پلی استور گوگل را پر کند. در ادامه به مهم ترین سرویس های فعلی HMS نگاهی می اندازیم. به دلیل اهمیت AppGallery، در بخش جداگانه ای به آن می پردازیم.

Huawei ID

اولین و مهم ترین شرط استفاده از HMS، شناسه کاربری موسوم به Huawei ID است. مانند Apple ID یا اکانت گوگل، Huawei ID به شما اجازه می دهد گوشی های هواوی خود را شخصی سازی کنید. بخشی از اطلاعات شخصی مانند فهرست مخاطبین، پیام ها، رمز وای فای و موارد مشابه با Huawei ID شما سینک می شوند.

Huawei Mobile Cloud

فضای ابری هواوی به دارندگان Huawei ID این امکان را می دهد که به راحتی به داده های مختلف خود دسترسی داشته باشند. داده هایی مانند تصاویر، ویدیوها، فهرست مخاطبین، تقویم ها، یادداشت ها و موارد دیگر در این محیط ذخیره می شوند. به صورت رایگان، می توانید از فضای 5 گیگابایتی بهره ببرید و با پرداخت مبالغ موردنظر امکان استفاده از حداکثر 2 ترابایت فضای ابری مهیا می شود.

Huawei Assistant

هواوی برای پر کردن جای خالی گوگل اسیستنت، از دستیار دیجیتالی Huawei Assistant استفاده می کند. مانند دیگر دستیار های دیجیتالی، Huawei Assistant هم به کاربران اجازه می دهد از طریق فرامین صوتی کار های مختلفی را انجام دهند.

Huawei Themes

این اپلیکیشن به عنوان محیطی برای تعویض تم و شکل و شمایل گوشی های هواوی انجام وظیفه می کند. با بهره گیری از آن، می توانید محیط گوشی خود را بسته به تمایل خود شبیه سازی کنید و مثلا آیکون ها، فونت ها، لاک اسکرین و تصاویر پس زمینه را تغییر دهید.

Huawei Music

این یک سرویس استریمینگ موسیقی محسوب می شود و هواوی تا حالا اطلاعات زیادی در مورد آن منتشر نکرده و شاید به صورت بین المللی ارائه نشود. در صفحه رسمی این سرویس آمده که مانند دیگر موارد مشابه، میزبان آهنگ های هنرمندان محبوب خواهد بود.

Huawei Video

سرویس استریمینگ Huawei Video در گوشی های هواوی و آنر مبتنی بر نسخه پنجم EMUI یا جدیدتر قابل دسترس است. در حال حاضر، کاربرانی که Huawei ID آن ها در ایتالیا و اسپانیا ثبت شده می توانند از این سرویس استفاده کنند. در این سرویس محتوا هایی مانند سریال های اسپانیایی، ویدیو های ورزشی، فیلم های سینمایی و مستند های مختلفی وجود دارد.

Huawei Browser

همان طور که از نام این ابزار پیداست، مرورگر اختصاصی هواوی به حساب می آید. این مرورگر همچنین از فید اخبار یکپارچه بهره می برد و از حالت تاریک هم پشتیبانی می کند.

اپ استور هواوی (AppGallery)

مهم ترین بخش سرویس های موبایل هواوی AppGallery است که جای خالی پلی استور را در گوشی های هواوی و آنر پر می کند. هواوی برای خلق اپلیکیشن های مربوط به این محیط بودجه هنگفتی را کنار گذاشته و طبق ادعای این شرکت بیش از 400 میلیون کاربر فعال ماهانه از آن استفاده می کنند. البته در مورد صحت و سقم این رقم های مطرح شده نمی توانیم با قاطعیت اظهارنظر کنیم، زیرا هیچ شرکت ثالثی این ادعا ها را تایید نکرده است.

در زمینه AppGallery هم باید بگوییم که سابقه زیادی دارد، ولی از لحاظ میزبانی اپلیکیشن های محبوب در برابر پلی استور حرفی برای گفتن ندارد. در حال حاضر، اپلیکیشن های موجود در این محیط در 18 دسته بندی مختلف قرار گرفته اند. اما کدام یک از اپلیکیشن های محبوب در این محیط حضور دارند؟

در حال حاضر می توانیم به نام هایی همچون اسنپ چت، TikTok، آمازون، Deezer، Booking.com و BBC News اشاره کنیم و در ضمنً تعدادی از بازی های مشهور هم در AppGallery حضور دارند. متأسفانه، برخی از محبوب ترین اپلیکیشن ها مانند فیسبوک، واتس اپ، اینستاگرام و نتفلیکس در این اپ استور دیده نمی شود. البته گفته می شود به زودی تعدادی از آن ها به این محیط راه پیدا می کنند. با توجه به تحریم های آمریکا، قرار نیست اپلیکیشن هایی مانند یوتیوب، جیمیل، گوگل فوتوز و گوگل مپ در این اپ استور عرضه شوند.

از جمله ویژگی های قابل توجه AppGallery می توانیم به قابلیت موسوم به Quick Apps اشاره کنیم. این مشخصه که شباهت زیادی به Instant Apps گوگل دارد، به کاربران اجازه می دهد که اپلیکیشن های موردنظر را بدون نصب کردن اجرا کنند. هواوی اعلام کرده که تا حالا حدود 1700 اپلیکیشن از این قابلیت پشتیبانی می کنند و تعداد آن ها رو به افزایش است. هواوی به غیر از توسعه اپ استور اختصاصی، مشغول همکاری با شیائومی، ویوو و اوپو برای ایجاد یک اپ استور یکپارچه مختص برند های معروف چینی است. در حال حاضر در مورد این پروژه اطلاعات زیادی وجود ندارد.

پشت صحنه سرویس های موبایل هواوی

در رابطه با سرویس های موبایل هواوی، نباید پشت صحنه مربوط به توسعه دهندگان را از قلم بیندازیم. سرویس های مختص توسعه دهندگان HMS Core نام دارد و شامل ابزار هایی برای رهگیری موقعیت مکانی، خرید درون برنامه ای، تبلیغات، تشخیص چهره، تشخیص متن و دیگر موارد است. توسعه دهندگان برای خلق اپلیکیشن های موردنظر می توانند از این ابزار ها بهره ببرند.

در ضمنً هواوی API های جایگزین موارد مشابه موجود در سرویس های گوگل را هم توسعه داده است. بدون وجود این API ها، تعدادی از اپلیکیشن های اندروید در گوشی های هواوی نمی توانند اجرا شوند. به همین خاطر با وجود اینکه می توان اپلیکیشن های گوگل را به طور غیر رسمی در گوشی های جدید هواوی نصب کرد، ولی تعدادی از آن ها به درستی اجرا نمی شوند.

هواوی در ماه دسامبر به توسعه دهندگان وعده داد که اگر اپلیکیشنی در پلی استور حضور داشته باشد، با صرف فقط 10 دقیقه می توانند آن را برای سرویس های موبایل هواوی ارائه دهند. این شرکت به غیر از این تلاش ها، مشوق های مالی هم برای اپلیکیشن های اندرویدی معروف در نظر گرفته تا بتواند بانک اپلیکیشن های خود را غنی تر کند.

کاملا مشخص است که هواوی برای رقابت با سرویس های گوگل کار بسیار سختی در پیش دارد. همچنین باید خاطرنشان کنیم میلیون ها کاربر به استفاده از سرویس های گوگل عادت کرده اند. در حال حاضر، روی هم رفته هواوی غیر از توسعه اکوسیستم اختصاصی خود چاره دیگری ندارد. امیدواریم سرویس های موبایل هواوی طی ماه های آینده بتوانند تا حد زیادی پیشرفت کنند و البته در یک دنیای ایدئال، تحریم های آمریکا برداشته می شود و هواوی با خیال راحت می تواند از سرویس های گوگل بهره ببرد.

منبع: Android Authority5

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

datapad.ir: دیتاپد، با مجله فناوری و تخصصی رایانه از همه چیز سر در بیاورید.

منبع: برترین ها
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 34466

به "HMS چیست؟ هرآنچه که باید در مورد سرویس های موبایل هواوی بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "HMS چیست؟ هرآنچه که باید در مورد سرویس های موبایل هواوی بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید