تراز ناتراز مهر اقتصاد ، بانک مرکزی چه بر سر 183 هزار سهامدار آورد؟

به گزارش مجله یک کامپیوتر، تاخیر 13 ماهه و در نهایت قیمت گذاری بر مبنای سال 1397 موضوعی است که 183 هزار سهامدار بانک مهراقتصاد سابق معتقدند موجب ضرر و زیان آن ها شده است.

تراز ناتراز مهر اقتصاد ، بانک مرکزی چه بر سر 183 هزار سهامدار آورد؟

گروه مالی خبرنگاران؛ 183 هزار نفر سهامدار، 183 هزار شهروند و 183 هزار خانواده، آخرین قربانیان سیستم پولی و بانکی شدند؛ هفته های متمادی تعداد زیادی از معترضین به یک ادغام شبهه دار که ارزش اموالشان طی دو سال کاهش شدید داشت مقابل سازمان بازرسی و دیگر نهاد های مسئول نجیبانه برای احقاق حقشان تجمع کردند.

قصه از زمانی شروع شد که دولت ادغام 5 بانک را در بانک سپه اراده کرد؛ همتی پس از نشستن بر کرسی بانک مرکزی با دستوری که از سوی دولت برای این ادغام داشت به سرعت دست به کار شد؛ ادغامی به درازای 19 ماه، که به دلیل سهل انگاری در بررسی شرایط مالی و کارنامه متفاوت بانک ها و مؤسسات هدف گذاری شده، چالش ساز شد!

11 اسفندماه سال 1397، بانک مرکزی در قالب اطلاعیه ای ادغام بانک های وابسته به نیرو های مسلح را با هدف ارائه بهتر خدمات و متمرکز کردن توانمندی و ظرفیت ها کلید زد. بر این اساس، بانک های مهر اقتصاد، انصار، قوامین، حکمت ایرانیان و مؤسسه اعتباری کوثر، 5 بانک و مؤسسه هدف بانک مرکزی برای ادغام در بانک سپه اعلام شدند.

یکی از استدلال های بانک مرکزی برای به انتها رسیدن پروژه ادغام 5 بانک و مؤسسه در بانک سپه، پیشگیری از تبعات انحلال بانک های زیان ده وابسته به نیرو های مسلح بوده که به نظر اصرار و تمرکز بر سیاست ادغام با رویکرد پوشش زیان برخی بانک ها، به قیمت تضییع حقوق سهام داران برخی دیگر از بانک ها شده است!

بانک سپه و ظرفیت مبهم ادغام

درباره ادغام این 6 بانک و موسسه مالی نظامی در بانک سپه مساله دیگری نیز رخ داد. به گفته کارشناسان در حالی این ادغام در بانک سپه صورت گرفته که خود این بانک از شرایط مالی خوبی برخوردار نیست. سرمایه بانک سپه در آخرین صورت مالی آن (96) که روی سایت موسسه عالی بانکداری موجود است، حدود 11.9 هزار میلیارد تومان اعلام شده است. میزان سپرده های مشتریان نزد این بانک تا انتها سال مالی 96، حدود 9/ 14 هزار میلیارد تومان و مطالبات از دولت 4.5 هزار میلیارد تومان اعلام شده است. اما نکته قابل توجه در مورد صورت مالی این بانک زیان انباشته 5.9 هزار میلیارد تومانی آن در سال گذشته است. این زیان به نسبت سال 95، بیش از 5 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است. علاوه بر این، نگاهی به معوقات این بانک نشان می دهد که حدود 4.3 هزار میلیارد تومان مطالبه مشکوک الوصول دارد.

بررسی صورت های مالی نشان می دهد که در بانک انصار 5087 نفر، بانک حکمت 1143 نفر، بانک مهر اقتصاد 6013 نفر، بانک قوامین 6783 نفر و در موسسه اعتباری کوثر 2587 نفر مشغول به کار هستند. جمع و تفریق نشان می دهد که در مجموع 21 هزار و 613 نفر در این موسسات و بانک ها شاغل هستند. آیا بانک مرکزی می خواهد با تعطیلی شعب بانک های ادغام شده تمامی آن ها را نیروی اخراجی اعلام و همه نیرو های استخدامی رسمی را بازخرید کند؟ محمد کاظم چقازردی، مدیرعامل بانک سپه اعلام کرده است: قطعا با تجمیع بانک ها شاهد شعب مازاد فراوانی خو اهیم بود که برای رفع این مشکل نیز تمهیداتی اندیشده شده و قرار است با تجمیع شعب بانکی در بانک سپه، کارکنان و کارمندان شعب حذفی در بخش ستادی بانک جذب شود. چقازردی اطمینان داده: کارکنان و کارمندان بانک نباید نگران حذف شعب بانکی و یا ادغام بانک ها در بانک سپه باشند چرا که هیچ یک از آن ها تعدیل نمی شوند. گرچه بانک مرکزی اعلام کرده که این نیرو های بیکارشده همگی به عنوان نیروی کار بانک سپه تبدیل می شوند، اما در زمانی که دولت خواسته با هدف کوچک کردن گستره بانک ها این ادغام را انجام دهد، چطور ممکن است این حجم تعداد نیرو در شعب بانک سپه فعال شوند، اصلا بانک سپه به این همه نیرو نیاز دارد؟

تراز ناتراز مهراقتصاد

طبق اطلاعات منتشرشده، تا به امروز چهار بانک، مجمع فوق العاده خود را برگزار و ضمن تصویب موضوع ادغام، گزارش ارزیابی دارایی ها را منتشر کرده اند. در ارزیابی ارزش ویژه بانک مهراقتصاد مبنای انتها اسفند 1397 برای هر سهم حدود 1217 تومان ارزش معین شده بود که با توجه به رشد قیمت دارایی ها در مقطع انتها سال 1397 تا زمان برگزاری مجمع ادغام، قرار شد درنهایت 1717 تومان به سهامداران حقیقی و حقوقی غیروابسته به نیرو های مسلح پرداخت شود؛ اما حالا اعتراض سهامداران بانک مهر اقتصاد (نام سابق) این است که برآورد قیمت واقعی هر سهم حدود 7 هزار تومان است. بنابر اظهارات سهامداران بانک مهر اقتصاد، قرار بود در تیرماه سال 98 مجمع عمومی بانک این بانک به عنوان یکی از 5 بانک ادغامی در بانک سپه، برگزار شده و براساس ارزیابی کارشناسی دارایی ها و بدهی های این بانک در انتها سال 97، اصل دارایی به سهامداران بازپرداخت شده و خود بانک، به بانک سپه منتقل شود، اما این برنامه ریزی به این شکل پیش نرفت و برخلاف دستورالعمل ادغام بانک ها که فرصت 4 ماهه ای برای ارزش گذاری، برگزاری مجمع و ادغام از اسفند 97 درنظر گرفته بود، مجمع عمومی بانک مهر اقتصاد برای تصمیم گیری نهایی در 12 خردادماه سال جاری برگزار گشت، ولی بررسی ارزش دارایی های بانک مهر اقتصاد همچنان برمبنای قیمت ها و ارزش گذاری اسفندماه 97 بود. دارایی های بانک به غیر از تسهیلات اعطایی، منابع نزد بانک ها و بانک مرکزی و موجودی نقد، شامل املاک، سهام و اوراق می شود و دارایی سهامداران بانک و ارزش سهام بانک در همین چارچوب مورد ارزیابی قرار می گیرد. این تاخیر 13 ماهه و در نهایت قیمت گذاری بر مبنای سال 1397 موضوعی است که 183 هزار سهامدار بانک مهراقتصاد سابق معتقدند موجب ضرر و زیان آن ها شده است.

مورد دیگر که سهامداران بانک مهر اقتصاد به آن اعتراض دارند، ارزش گذاری دارایی های این بانک بدون حضور سهامداران است. به اعتقاد آنان، این اقدام منجر به ارزش گذاری پایین دارایی های بانک شده است. بنابر اظهارات سهامداران، با وجود اینکه برگزاری مجمع عمومی بانک مهر اقتصاد به خردادماه 99 موکول شد، مبنای ارزش گذاری دارایی های بانک 29 اسفند 1397 بوده است که در این فرآیند ارزش این دارایی ها حداقل 70 هزار میلیارد تومان بوده، با این حال بانک سپه و شرکت تابعه آن ارزش دارایی های مهر اقتصاد را در مجموع 20 هزار و 500 میلیارد تومان درنظر گرفته اند. حالا سهامداران ادعا می کنند متولیان ادغام بانک ها و موسه کوثر در سپه، اموال و دارایی های آن ها را بابت جبران زیان بانک قوامین صرف کرده و حقوق آن ها را تضییع کرده اند.

در همین خصوص با توجه به تخلف محرز دولت در فرآیند ادغام بانک ها و احقاق حق 183 هزار سهامدار بانک مهراقتصاد، لزوم ورود دستگاه های نظارتی و دستگاه قضایی را به بالاترین حد رسانده تا از تکرار آسیب مالی و اجتماعی برای بخش بزرگی از مردم در این شرایط سخت مالی جلوگیری شود.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

datapad.ir: دیتاپد، با مجله فناوری و تخصصی رایانه از همه چیز سر در بیاورید.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 51550

به "تراز ناتراز مهر اقتصاد ، بانک مرکزی چه بر سر 183 هزار سهامدار آورد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تراز ناتراز مهر اقتصاد ، بانک مرکزی چه بر سر 183 هزار سهامدار آورد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید